Je eerste auto kopen. Dat is leuk. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Je hebt vast wel eens gehoord van vrienden of familie, dat ze een enorme miskoop gedaan hebben.
Robert
Specialist
01-08-2022
“De auto zag er zo netjes uit. We hebben het maar gewoon gedaan. Een week later stonden we langs de weg”.
Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het gebeurt regelmatig. Dagelijks zijn er particulieren in Nederland die een enorme miskoop doen.
Met duizenden euro’s schade als gevolg. Daar zit je niet op te wachten. Vooral niet als je eindelijk genoeg geld bij elkaar hebt gespaard om je eerste auto te kopen.
Daarom geef ik je in dit artikel tips om de kans op een miskoop zo klein mogelijk te maken. De tips zijn vooral gericht op mensen met een budget van 1.000 tot 4.000 euro.
Soms lijkt het alsof de mensen met het kleinste budget, de grootste verwachting hebben. Ze zoeken bijvoorbeeld een Ford Focus met bouwjaar 2012 en niet meer dan 120.000 km op de teller.
En dat met een budget van 6.000 euro. Dat is gewoon niet reëel. Dergelijke auto’s beginnen rond de 9.000 euro.
Een auto is een complex apparaat met allemaal slijtagegevoelige onderdelen. Hoe goedkoper de auto, hoe lager je verwachtingen moeten zijn.
Koop je een auto van 1.000 euro, dan moet je niet raar opkijken als er een keer iets kapot gaat. Dat is het risico van autorijden. Vooral met een dergelijk budget.
Heb je 3.000 euro gespaard, besteed dan niet dat hele bedrag aan de auto. Houd 500 euro achter de hand voor onverwachte kosten.
Conclusie: Houd rekening met onverwachte kosten en besteed niet al je geld aan de aanschaf van de auto.
Hoe ouder een auto is, hoe moeilijker het is om iets te zeggen over de te verwachten kosten. Daarom hanteren wij een minimale aanschafwaarde van 3.000 euro voor het doen van een aankoopkeuring.
We willen namelijk ook een idee geven van de te verwachte kosten aan de auto. Dat wordt gewoon heel moeilijk met een auto van een euro of 2.000.
De onderhoudshistorie is voor jou het belangrijkste onderdeel van de auto. Die vertelt hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.
Bij wat oudere auto’s vertelt de onderhoudshistorie het meeste over de staat van de auto. Zit er geen onderhoudshistorie bij de auto? Zoek dan verder. Brand je vingers er niet aan.
Een auto moet elk jaar een beurt hebben. Dus een auto van 10 jaar oud, moet 9 of 10 stempels in het onderhoudsboekje hebben staan.
Conclusie: Beschikt de auto niet over een (complete) onderhoudshistorie? Laat de auto dan staan.
Extra tip: Vraag de verkoper vooraf naar de onderhoudshistorie en laat hem wat foto’s van de stempels opsturen. Zo voorkom je dat je voor niets naar de auto toe gaat.
Kleine auto’s zijn ongekend populair in Nederland. Daar weten autohandelaren alles van. De auto’s uit het kleinste segment komen dan ook in bosjes de grens over vanuit Duitsland.
Het gaat vooral om auto’s zoals de Citroën C1, Toyota Aygo en Peugeot 107. Importauto’s zijn niet per definitie slecht, maar in dit segment vind je bovengemiddeld veel rotte appels.
Gelukkig zijn die rotte appels er gemakkelijk uit te pikken. Natuurlijk vertel ik je hoe je dat doet. Tellerfraude is nog steeds een groot probleem bij importauto’s.
En dat blijft het, zolang consumenten met oogkleppen op auto’s blijven kopen. Het is echter heel simpel. Zit er geen onderhoudshistorie bij de auto? Laat de auto dan staan.
Eigenlijk net als bij tip 2. In dit geval gaat het echter niet om de onderhoudshistorie zelf, maar wat ze proberen te verbergen: de juiste tellerstand.
Die wordt namelijk vermeld bij elke stempel in het boekje. Dat wil je natuurlijk niet hebben als je net de tellerstand hebt teruggedraaid.
Verkopers gebruiken verschillende smoesjes om te beargumenteren waarom de onderhoudshistorie niet bij de auto zit. Deze horen wij het meest:
Trap er niet in. Gewoon niet doen.
Sommige grapjurken vermelden bij de advertentie “Onderhoudsboekje aanwezig”. Eenmaal bij de auto aangekomen blijkt er inderdaad een boekje te zijn. Een leeg boekje om precies te zijn…..
Conclusie: Vraag vooraf naar de onderhoudshistorie van de auto. Is die niet aanwezig? Laat de auto dan staan. Zegt de verkoper van wel? Vraag dan om wat foto’s van de stempels.
Wij Nederlanders zijn een zuinig volk. We zijn gek op de woorden korting, sale en gratis. Op zich is daar niets mis mee natuurlijk. Waarom meer betalen dan nodig?
En zo voel jij je misschien ook wel aangetrokken tot auto’s die wel erg mooi geprijsd zijn. Ik moet je helaas teleurstellen. Ook hier moet je niet intrappen.
Niemand is zo gek om honderden of duizenden euro’s minder te vragen voor zijn auto. Tenzij je echt heel nodig van die auto af moet.
Omdat er binnenkort hoge reparatiekosten aan zitten te komen bijvoorbeeld. Daar wil jij natuurlijk niet mee opgezadeld worden. Laat daarom ook deze auto’s staan.
Bijvoorbeeld: Je ziet allemaal vergelijkbare auto’s staan met een prijs van rond de 2.500 euro. Dan staat er ééntje tussen met een prijs van 1.750 euro. De aanbieding van de week!
Geloof mij, niemand is zo gek om zoveel “korting” op zijn of haar auto te geven. Lekker laten staan en verder zoeken.
Conclusie: Ga niet af op auto’s die eigenlijk te goedkoop zijn. Trap er niet in.
Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.
Full-service
Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af.
Aankoopkeuring
Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.
Auto Zoeken
Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.
We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.
Eerst even contact?
Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.