Een proefrit maken zonder je druk te hoeven maken over piepjes en kraakjes. Lijkt je dat niet heerlijk? Want laten we eerlijk zijn: tijdens een proefrit komt er vanalles op je af. Alles is anders dan bij de auto die je gewend bent. Dus hoe kun je dan beoordelen of de auto rijdt zoals het zou moeten? Dat is haast niet te doen.
Robert
Specialist
27-06-2022
Gelukkig hoeft dat ook niet. Laat Autocoach die piepjes en kraakjes maar beoordelen. Kun jij je helemaal focussen op de rijervaring in je toekomstige auto. Rijdt het lekker? Zit je goed? Voel je je vertrouwd? Biedt hij genoeg ruimte?
Kortom: Beoordeel jij de auto maar als gebruiker, dan maakt Autocoach zich wel druk om de technische kant van de auto.
Bij Autocoach doen we dagelijks meerdere proefritten voor onze klanten als onderdeel van onze aankoopkeuring. We hebben al duizenden proefritten gemaakt. Daardoor weten we precies hoe een auto hoort te rijden. Zelfs per merk en type.
Dit is typisch zo’n onderdeel die je niet kunt beoordelen door de auto simpelweg te bekijken. Daarom is een proefrit ook zo belangrijk. Het geeft je direct een praktijkervaring van het weggedrag van de auto.
Onderdelen die hier een rol in spelen zijn bijvoorbeeld de vering, dempers, stabilisatorstangen en de remmen. Als hier opvallendheden uit komen, kan hier extra aandacht aan besteed worden tijden de inspectie op de brug.
Dit onderdeel is extra belangrijk omdat het ook te maken heeft met je veiligheid. Een auto met een slecht weggedrag kan een noodsituatie extra gevaarlijk maken. Zeker bij slecht weer zoals regen en sneeuw.
Als je dan toch in de auto zit, kun je net zo goed de elektronica uitproberen. Bijvoorbeeld de raambediening, het verstellen van de buitenspiegels, de stoelverwarming en het te openen panoramadak. Niets is vervelender dan er achteraf achter komen dat zoiets niet werkt.
Dit valt eigenlijk ook onder elektronica. Maar nieuwe auto’s zitten zó vol met systemen, dat we ze even apart benoemen. Auto’s worden steeds veiliger. Steeds meer taken worden je uit handen genomen. Natuurlijk is het beter om zelf altijd op te letten, en de rijhulpsystemen als back-up te gebruiken.
Het begon met dodehoekdetectie en lane assist. Tegenwoordig vind je ook rijhulpsystemen zoals vermoeidheidsdetectie, adaptieve cruise control, safe distance warning en verkeersbordherkenning.
Weet jij precies hoe de motor van je toekomstige auto moet klinken? Waarschijnlijk niet. Voor een leek is het ook niet altijd mogelijk om de versnellingsbak goed te beoordelen. Betekent het hakerige schakelgedrag dat er een probleem is, of is dat een typisch kenmerk van het merk?
De Autocoach weet hoe de motor hoort te klinken, en hoe deze hoort te reageren wanneer het gas wordt ingetrapt. Verschillende merken hebben geen distributieriem, maar een ketting. Wanneer deze oprekt en knapt, is de schade niet te overzien.
Een distributieketting die net is begonnen met oprekken, maakt een vreemd tikkend geluid bij een oude start. Zodra de motor warm is, hoor je het getik niet meer. Daarom doen wij bij de aankoopkeuring altijd een koude start.
Nog zo’n potentiële kostenpost is de automatische transmissie. Ook daarvoor geldt: als je voor het eerst met zo’n automaat rijdt, kun je moeilijk beoordelen of deze goed aanvoelt.
Problemen aan de motor of (automatische) transmissie kunnen oplopen tot duizenden euro’s aan herstelwerkzaamheden.
Werkelijk alles in je auto wordt aangestuurd door computers. Ook de motor en de automatische transmissie. Daarom lezen we de auto uit op storingen. Die storingen kunnen duidelijk maken dat er een serieus probleem is. Door dat uit te lezen, kan hier wat aan gedaan worden voordat er onherstelbare schade wordt aangericht.
Niet elk autobedrijf beschikt over een hefbrug. In zo’n geval doen we de inspectie op de hefbrug (onderdeel van de aankoopkeuring) op een locatie vlakbij de verkoper. Om kostbare tijd te besparen gebruiken we de proefrit om naar de hefbrug te komen en weer terug.
Fijn natuurlijk dat wij het technische deel van de proefrit op ons nemen. Maar we raden je zeker aan om zelf ook een proefrit te maken. Het wordt immers jouw auto. Hij moet vertrouwd aanvoelen, lekker rijden en de nodige ruimte bieden.
Op de piepjes en kraakjes hoef je niet te letten. Hieronder een overzicht met dingen waar je wel op kunt letten.
Opties: Zijn alle opties die belangrijk voor je zijn ook echt aanwezig? In advertenties worden wel eens opties genoemd die helemaal niet op de auto zitten.
Zitpositie: Zijn zaken zoals de stoel en het stuur goed te verstellen zodat je een fijne zitpositie hebt? Controleer dit ook voor iedereen die regelmatig in de auto gaat rijden.
Comfort: De ene auto is harder geveerd dan de ander. Hoe vind je het comfort? De één vindt een stevig geveerde auto juist prettig. De ander weer niet. Kenmerkend voor hoge auto’s is dat je op hobbelige wegen wat meer heen en weer geschud wordt.
Zicht: Heb je goed zicht naar buiten? Ook als je schuin naar achter kijkt voordat je afslaat?
Ruimte: Heb je genoeg opbergruimte in de auto? Neem je bijvoorbeeld altijd een flesje drinken mee, dan is het wel prettig als je die kwijt kan. Let ook op de ruimte voor de achterpassagiers. Steeds meer auto’s hebben een sterk aflopende daklijn. Dat ziet er misschien mooi uit, maar gaat wel ten koste van de hoofdruimte achterin. Controleer uiteraard ook of de kofferbakruimte toereikend is. Heb je kleine kinderen? Oefen dan ook met het in de auto zetten van je kind. Steeds meer auto’s hebben een aflopende daklijn, waardoor je minder bewegingsruimte hebt.