Wil je een occasion – oftewel een gebruikte auto – met een automatische versnellingsbak kopen? Dan zijn er een aantal dingen die je moet weten en waar je op moet letten. Een automatische versnellingsbak of transmissie is tenslotte iets heel anders dan een handgeschakelde versnellingsbak. We willen en kunnen hier niet alle ins en outs van een automatische versnelling behandelen, toch gaan we in op een aantal basisbeginselen die je mee kunt nemen in je zoektocht.
Ernst
Service
29-07-2022
Terwijl het in de Verenigde Staten normaal is om in een automaat te rijden, komt het hier in Nederland minder voor. We moeten er wel bij zeggen dat de automatische versnellingsbak in opmars is.
Een verklaring kan zijn dat wij kortere afstanden rijden en meer moeten remmen en weer optrekken, terwijl in de Verenigde Staten veel vaker langere afstanden worden gereden. Het kan een genot zijn om niet meer te hoeven denken aan op tijd op- en terugschakelen, waardoor je ontspannen kunt rijden. Je hoeft tenslotte alleen maar gas te geven en op tijd te remmen en koppeling niet meer in te trappen.
Zoals gezegd is het ontspannen rijden met een automaat, omdat de moderne techniek voor alles zorgt. Ben je een pittige rijder, dan zal de automaat zich aanpassen aan jouw rijgedrag en andersom ook.
Bijkomend voordeel is dat je altijd beide handen aan het stuur hebt. Je hoeft immers niet meer te schakelen.
Bij het schakelen met de hand kan het gebeuren dat het schakelen niet helemaal soepel verloopt, omdat je bijvoorbeeld verkeerd schakelt of iets anders niet goed doet. Bij een automaat heb je daar geen last van, omdat alles altijd soepel verloopt. Of er nu op- of teruggeschakeld wordt, je merkt het bijna niet.
Er zijn een paar nadelen aan het rijden in een automaat. Zo gebruikt een automaat die al wat ouder is over het algemeen meer brandstof dan met een handgeschakelde auto van dezelfde leeftijd. Al moet worden gezegd dat dit bij modernere modellen steeds beter wordt door de voortschrijdende techniek.
Een automaat is bij aanschaf doorgaans iets duurder. Ook is de automaat gevoeliger voor defecten. Een moderne auto heeft steeds meer elektronica en ingewikkelde systemen ingebouwd en al die onderdelen kunnen ook defect raken. De remmen van een auto met een automatische versnellingsbak slijten ook iets sneller, omdat je bijna niet op de motor kunt remmen.
Elke auto, elektrische uitgezonderd, heeft een versnellingsbak nodig om de door de motor geleverde energie over te brengen op de aandrijfas(sen). In een versnellingsbak zitten meestal twee assen met tandwielen van verschillende maten die op bepaalde momenten in elkaar grijpen om een bepaalde ‘vertraging’ te krijgen. Er zijn dus, afhankelijk van het aantal versnellingen, een aantal tandwielgroepen nodig; een voor elke versnelling én een aparte voor de achteruitversnelling.
De tandwielen kunnen worden verschoven over de assen met behulp van de klauwen, die worden bediend door de versnellingspook te bewegen. Op deze wijze wordt telkens de juiste tandwielgroep ingeschakeld, uiteraard afhankelijk van de gekozen versnelling.
Hierbij begin je bij het wegrijden in de eerste versnelling, waarbij een hoog toerental van de motor wordt omgezet in een lager toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak, maar wel met de kracht die je nodig hebt. Bij het overschakelen naar de volgende versnellingen zal het toerental van de motor steeds lager worden, maar die van de uitgaande as steeds hoger, wat resulteert in een hogere snelheid. Bij de ontwikkeling van een motor is het belangrijk de beste balans te vinden tussen toerental, koppel en vermogen.
Bij een automatische versnellingsbak gaat het schakelen geheel automatisch en is het moment van schakelen afhankelijk van de gewenste snelheid en versnelling. Met andere woorden: hoe ver en hoe snel trap je het gaspedaal in. De automaat zal altijd in een lage versnelling beginnen en wanneer je rustig het gaspedaal intrapt, ook afhankelijk van het toerental, vanzelf een volgende versnelling inschakelen. Trap je bij het wegrijden het gaspedaal diep in, zal er langer worden doorgetrokken in de gekozen versnelling en dus later worden overgeschakeld. Dit betekent dat je een grotere versnelling krijgt.
Er zijn in de loop van de jaren verschillende soorten automaten ontwikkeld, maar het principe van de deze versnellingsbakken is hetzelfde: op het juiste moment de juiste versnelling inschakelen. Een uitzondering hierop is de continu variabele versnelling (CVT), waarbij de verhouding tussen het ingaande en uitgaande toerental traploos gebeurt. Dit schakelen wordt geheel bestuurd door een computer, die op zijn beurt de hydraulische onderdelen en kleppen aanstuurt waarmee de tandwielen worden verschoven.
Er bestaat ook een tussenvorm waarbij het schakelen zelf geheel automatisch gaat, maar waarbij jij als bestuurder bepaalt wanneer er wordt geschakeld. Dit kan met een soort versnellingspook of stick of met zogenoemde flippers aan het stuur, vergelijkbaar met een raceauto. Je combineert hier de voordelen van soepel schakelen en zelf de controle houden.
In de loop van de jaren hebben een aantal automerken hun eigen systeem ontwikkelt, zoals de DSG van Volkswagen (S-tronic voor Audi) of de continu variabele transmissie (CVT) Multitronic. Ook van Audi. Andere merken gebruiken ook wel de namen DCT, EDC of Powershift voor hetzelfde principe als de DSG.
De automatische versnellingsbak is een verfijnd stukje techniek en net als alle onderdelen en systemen van een auto moet ook deze goed worden onderhouden. Dus allereerst moet je weten of de versnellingsbak regelmatig is gecontroleerd en onderhouden. Daarnaast moet je tijdens de proefrit goed letten op het schakelgedrag: een automaat moet gewoon soepel schakelen, zonder dat je het eigenlijk merkt. Wanneer je een schok voelt of een duidelijke ‘bonk’ of ‘kloink’ hoort tijdens het schakelen, is een onderhoudsbeurt nodig of is er zelfs meer aan de hand.
Neem ruim de tijd voor de proefrit en probeer allerlei verkeerssituaties uit, zodat je een goed beeld krijgt van hoe de auto schakelt. Heb je nog nooit in een automaat gereden, neem dan iemand mee die je uitleg kan geven of vraag om uitleg.
Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.
Full-service
Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af.
Aankoopkeuring
Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.
Auto Zoeken
Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.
We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.
Eerst even contact?
Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.
In de kennisbank van Autocoach vind je waardevolle blogs die je verder helpen. Heb je deze blogs al gelezen: