De twee belangrijkste factoren voor de prijs van een auto: de kilometerstand en het bouwjaar. Is een lage kilometerstand altijd beter? En wat is belangrijker; de tellerstand of het bouwjaar? Natuurlijk is er geen perfecte tellerstand of bouwjaar te noemen. In dit artikel leer ik je er op de juiste manier naar te kijken.
Robert
Specialist
23-05-2022
Stel je voor. Je bent op zoek naar een kleine auto voor ongeveer 5.000 euro. Je ziet er één staan uit 2006 met slechts 18.530 kilometer op de teller.
De motor heeft nog maar weinig gelopen, dus die is nog als nieuw…. toch? Grote kans van niet. Een auto is gemaakt om mee te rijden. Niet om stil te staan. Een motor werkt het beste op bedrijfstemperatuur. Dan is de belasting ook op zijn laagst.
Resultaat: Minder slijtage aan de motor.
Tip: Heb je geen zin om het zelf uit te zoeken of loop je liever zo min mogelijk risico? Bij Autocoach kunnen we al het werk uit handen nemen en ben je zeker van deskundig toezicht op de kwaliteit en het proces.
Maar dat is niet het enige. Kijken we naar bovenstaande afbeelding, dan heeft deze auto 1.853 kilometer per jaar gereden. Dat is nog geen 155 kilometer per maand.
Grote kans dat deze auto alleen is gebruikt voor de wekelijkse boodschappen, of het brengen van de kinderen naar school.
Dat betekent dat niet alleen de motor het zwaar te verduren heeft gehad. Bedenk maar eens hoe een ritje naar de supermarkt eruitziet:
Instappen, optrekken, afremmen, opschakelen, terugschakelen, drempel, nog een drempel, oeps paaltje, uitstappen…
Kortom; laat je niet leiden door een lage kilometerstand.
Als wij auto’s zoeken voor een klant, selecteren wij eerder een jongere auto met een hogere tellerstand. Dat duidt er namelijk op dat een auto gebruikt is voor langere afstanden, wat dus voor minder slijtage zorgt.
We hebben de keuze uit twee Renaults Megane met dieselmotor. De één komt uit 2010 met 75.000 kilometer en de ander uit 2013 met 125.000.
In dit voorbeeld gaat onze voorkeur uit naar de auto uit 2013 met 125.000 kilometer. Een relatief nieuwe auto met aardig wat kilometers. Deze auto is duidelijk gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Rijden.
Het enige nadeel hiervan is dat dergelijke auto’s wat steenslag op de voorbumper hebben. Dit kan natuurlijk gemakkelijk verholpen worden.
Goed, dus de kilometerstand moet niet leidend zijn bij de zoektocht naar een auto. Belangrijker is bijvoorbeeld hoe de auto onderhouden is en of er genoeg mee gereden is.
Kijk ook naar recent vervangen onderdelen. Moet de distributieriem bij 120.000 vervangen worden, zoek er dan één waar de riem recent vervangen is.
Koop je er één met 110.000 kilometer, dan weet je dat je binnenkort rond de 500 euro kwijt bent voor de distributieriem.
Heeft de auto op tijd zijn beurten gehad? Is de distributieriem bij de juiste tellerstand vervangen?
Ga na of de onderhoudshistorie compleet is. Dit moet aantoonbaar zijn aan de hand van het onderhoudsboekje. Bij leaseauto’s is de onderhoudshistorie altijd compleet.
Zijn onderdelen zoals vliegwiel of koppeling vervangen? Vraag dan naar de facturen. Durf kritisch te zijn en ga niet af op het verhaal van de verkoper.
Vraag de verkoper hoelang hij of zij de auto in het bezit heeft. Controleer dit door het kenteken in te voeren op RDW.nl (Vervaldata en historie > Datum tenaamstelling).
Klopt het verhaal niet? Dan moet je je afvragen waarom dat zo is….
Vraag ook altijd waarom hij of zij de auto wegdoet. Als je een vaag antwoord krijgt, weet je al genoeg.
Je mag concluderen dat het geen kwaad kan om een auto te kopen met ‘wat meer’ kilometers. Een tellerstand zegt lang niet altijd alles. Vroeger kwamen boven de 100.000 kilometer de hoge rekeningen. Die tijd is al lang voorbij.
Onthoud dat een auto gebouwd is om te rijden en niet om stil te staan.
Stel kritische vragen aan de verkoper en voel je daar niet schuldig over. Je gaat immers een hoop geld uitgeven. Als je twijfelt over de antwoorden die je krijgt, zoek dan verder naar een andere auto.
Er staan genoeg auto’s te koop!
Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.
Ontdek full-service kopen Bel ons op 072-2019000
Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.
Telefoon: 072 - 201 9000
Email: service@autocoach.nl
WhatsApp: https://wa.me/31857730225