“De laatst kilometerstand in ons systeem is 280.000 km, en dat is twee jaar geleden.” Aldus de Duitse medewerker van de Porsche-dealer. Mag jij raden met welke kilometerstand deze Porsche aangeboden werd….
Robert
Specialist
05-05-2024
160.000 km….
Precies, de teller van de betreffende Porsche Panamera was 120.000 km teruggedraaid. En dat verklaarde meteen de veel te lage vraagprijs voor deze auto. Want die lage prijs maakt potentiële kopers hebberig. En impulsief. Want wat als iemand anders er met die mega-deal vandoor gaat…
Wil je weten hoe je de kilometerstand van een import auto uit Duitsland, België of ander land controleert? In dit artikel leggen we je precies uit hoe Autocoach te werk gaat én hoe je een teruggedraaide teller herkent. Want naast een lage vraagprijs zijn er nog meer signalen die duidelijk maken dat er iets niet klopt.
Tip: Heb je geen zin om het zelf uit te zoeken of loop je liever zo min mogelijk risico? Bij Autocoach kunnen we al het werk uit handen nemen en ben je zeker van deskundig toezicht op de kwaliteit en het proces.
Wanneer we een gevoel willen krijgen bij de betrouwbaarheid van de kilometerstand, beginnen we met de volgende drie punten.
We beginnen meteen met één van de belangrijkste factoren. Eentje die ook door jou gemakkelijk te controleren is. Ook als je geen verstand hebt van (tweedehands) auto’s.
In het onderhoudsboekje worden alle onderhoudsbeurten bijgehouden. Je ziet dan (meestal) een stempel van het autobedrijf, de datum, de uitgevoerde werkzaamheden en, in dit geval het belangrijkste, de kilometerstand.
Wanneer je als verkoper besluit de tellerstand terug te draaien, laat je natuurlijk geen bewijs achter van de échte tellerstand. Het onderhoudsboekje belandt dus bij het oud papier of gaat door de versnipperaar.
Zie je een import auto zonder onderhoudsboekje? Dan haken we bijna altijd af. Want een onderhoudsboekje raak je niet zomaar kwijt. Kleine uitzondering geldt natuurlijk voor auto’s waarbij de onderhoudsgeschiedenis digitaal wordt bijgehouden.
Op dit punt begon onze Autocoach argwaan te krijgen bij de eerder genoemde Porsche Panamera. We gebruiken software die laat zien wat de vraagprijs van een occasion zou moeten zijn. Deze software geeft ook aan in hoeverre de betreffende occasions daarvan afwijkt.
De vraagprijs van de Porsche stond op 80%. Dus in plaats van € 70.000, had de vraagprijs rond de € 84.000 moeten liggen. Er is geen weldenkende verkoper die z’n auto zonder reden € 14.000 goedkoper aanbiedt. Dan móet er wel iets aan de hand zijn.
Zelf kun je de vraagprijs ook controleren. Ga naar een occasionsite en doe een zoekopdracht. Bijvoorbeeld:
Alle auto’s die je nu te zien krijgt, zijn vergelijkbaar. En als het goed is vallen alle prijzen binnen een bepaalde range. Auto’s die duidelijk buiten die range vallen, kun je het beste links laten liggen.
Wil je weten hoe je de kilometerstand van een Nederlandse auto controleert? Lees dan het volgende artikel voor meer informatie:
Kilometerstand controleren: uitleg, tips en veelgestelde vragen
Hoe langer een auto gebruikt wordt, hoe meer gebruikssporen je ziet. Dat zou iets kunnen zeggen over de tellerstand. Maar toch is dit een listige. Want sommige mensen zijn extra zuinig op hun auto, terwijl anderen dat juist niet zijn. Een auto met een hoge tellerstand, kan er daardoor beter uitzien dan een auto met een lage tellerstand.
Ook in het interieur zie je dit terug. Grote kans dat het interieur van een auto met een hoge tellerstand, er ‘gebruikt’ uitziet. Louche verkopers weten hier wel raad mee. Ze vervangen de matten, de pookknop en de pedaalrubbers. Precies de onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage. Ineens ziet de auto er een stuk frisser uit.
En toch kijken we hier bij Autocoach naar. Want uiteindelijk gaat het niet om de afzonderlijke aandachtspunten, maar om het totaalplaatje van de auto. Daarover later meer.
Soms geven de onderhoudsgeschiedenis, de voertuigdocumentatie en de vraagprijs en de staat van de auto nog niet genoeg gevoel bij de kilometerstand. Er zijn dan nog twee andere manieren om meer duidelijkheid te krijgen: het chassisnummer en via het uitlezen van de sleutel.
Elke auto die de fabriek verlaat krijgt een uniek nummer mee. Dat nummer wordt het chassisnummer genoemd. Andere benamingen zijn VIN-nummer, voertuigidentificatienummer en framenummer.
Een chassisnummer blijft, in tegenstelling tot een kenteken, altijd hetzelfde. Een geïmporteerde auto houdt dus zijn oorspronkelijke chassisnummer. Aan de hand hiervan is het mogelijk om extra informatie op te vragen over de onderhoudsgeschiedenis, tellerhistorie en (in sommige gevallen) schadeverleden.
Het is vooraf alleen niet te zeggen welke informatie wel of niet zichtbaar wordt.
Bij sommige auto’s wordt de tellerstand opgeslagen in de sleutel. Dus mochten alle bovenstaande punten geen compleet beeld geven, dan kan het uitlezen van de sleutel alsnog uitsluitsel geven. Dit kan alleen de merkdealer doen. Maar ook hiervoor geldt dat het vooraf niet te zeggen is hoeveel informatie dit oplevert.
Wanneer je de ECU (computers van de auto) uitleest, krijgt je verschillende informatie te zien. Bijvoorbeeld de storingen die in de motor of de automatische versnellingsbak zitten. Maar het komt ook voor dat er een foutmelding naar voren komt die duidelijk maakt dat de tellerstand is teruggedraaid.
Goed om te weten: het uitlezen van de ECU is een standaard onderdeel van de aankoopkeuring. Dit doen wij altijd. Ook als we geen vraagtekens bij de tellerstand hebben.
Bij Autocoach beoordelen we de kilometerstand niet op een enkel onderdeel zoals de vraagprijs of de gebruikssporen. Het gaat om het totale plaatje. Hoe meer negatieve of positieve signalen, hoe zekerder we zijn van de (on)juistheid van de tellerstand.
Gelukkig hoeven we in de meeste gevallen niet over te gaan op plan B. In bijna alle gevallen geven de onderhoudsgeschiedenis, vraagprijs en de staat van de import auto genoeg zekerheid.
Positieve signalen
Negatieve signalen
In Nederland worden tellerstanden van auto’s bijgehouden. Voorheen door de Nationale Auto Pas (NAP), en tegenwoordig door de RDW. De eigenaar van de auto kan een RDW-Voertuigrapport opvragen met een overzicht van alle geregistreerde tellerstanden.
In Duitsland kennen ze een dergelijk systeem niet. Daarom is de informatie uit dit artikel vooral belangrijk als je een Duitse import auto wil kopen.
In België kennen ze wél een vergelijkbaar systeem: de Car-pass. Het werkt grotendeels hetzelfde als in Nederland. Vergelijkbaar met het Voertuigrapport (ook wel bekend als Tellerrapport of NAP-rapport) in Nederland. Het grootste verschil is dat je als verkoper in België verplicht bent om de Car-pass te overhandigen.
Ben je van plan om een uit België geïmporteerde auto te kopen? Vraag dan altijd naar de Car-pass. Is die niet aanwezig? Dan is dat duidelijk een negatief signaal.
Is het verstandig om een import auto zonder onderhoudshistorie te kopen?
Nee, dit raden we af. Het onderhoudsverleden is een belangrijk onderdeel bij de beoordeling van de kilometerstand. Soms raakt een onderhoudsboekje kwijt. Dat kan natuurlijk voorkomen. Maar meestal wordt het boekje weggegooid zodat de echte tellerstand moeilijk te achterhalen valt.
Kan ik de kilometerhistorie opvragen bij de Duitse merkdealer?
In sommige gevallen wel. We proberen het altijd als we twijfels hebben bij de kilometerstand. Er zijn merkdealers die hier niet aan meewerken onder het mom van privacy. Probeer het gewoon en wie weet heb je geluk.
Kan een digitale tellerstand ook teruggedraaid worden?
Ja, ook een digitale kilometerteller is terug te draaien en het is extreem makkelijk. Ze hangen een apparaatje aan de computer van de auto, geven de gewenste tellerstand in en het is voor elkaar.
Is het strafbaar om een kilometerstand terug te draaien?
Ja, zowel in Nederland als in Duitsland en België is tellerfraude strafbaar. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst gepakt worden. En dat gebeurt meestal niet. De pakkans is klein, waardoor tellerfraude nog steeds aan de orde van de dag is.
Kan een import auto een NAP-rapport hebben?
Ja, dat kan zeker. Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport. Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Een NAP-rapport is niets meer dan een overzicht van de geregistreerde tellerstanden. Bij import auto's staan hier alleen de in Nederland geregistreerde standen op.
Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.
Ontdek full-service kopen Bel ons op 072-2019000
Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.
Telefoon: 072 - 201 9000
Email: service@autocoach.nl
WhatsApp: https://wa.me/31857730225