100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Hoeveel kilometer kan een occasion maximaal rijden? 

Vraag gesteld door Anoniem op 15 januari 2024

Wat is een goede tellerstand voor een aan te kopen tweedehands auto?

Autoverleden
Kilometerstanden
Tellerrapport
Foto van Bas

Antwoord van Bas

Geplaatst op 15 januari 2024

Hoeveel kilometer gaat een occasion in de regel mee? 

Hier moet je qua kilometrage van een occasion op letten: 

Wat zegt de kilometerstand nou eigenlijk over een tweedehands auto? Is 80.000 kilometer op de teller beter dan 160.000 kilometer? Hoelang gaat de auto mee? Wanneer kun je hoge reparatiekosten verwachten?

In jouw zoektocht binnen de automarkt naar een geschikte, betrouwbare occasion draait het voor jou als autokoper meestal om drie zaken: de leeftijd van de auto, de kilometerstand en de prijs. In de regel zoekt iedereen naar het koopje dat op alle drie de onderdelen het beste scoort. Als auto-expert willen we een naar ons inziens extra, zeer belangrijke dimensie toevoegen: de onderhoudshistorie. We nemen je graag mee waarom dit onderdeel, de onderhoudshistorie, zeer belangrijk is bij de aankoop van je volgende auto.

Hoeveel kilometer kan een tweedehandsauto maximaal rijden?

Hoelang de motor van een auto meegaat, is sterk afhankelijk van hoe de auto gebruikt is en hoe hij is onderhouden. Over het algemeen kun je zeggen dat een benzinemotor het minder lang volhoudt dan een dieselmotor. Het is de verwachting dat een elektromotor het weer langer volhoudt dan de klassieke verbrandingsmotor. Deze motoren zijn minder onderhouds- en storingsgevoelig. In andere industrieën heeft de elektromotor zich bewezen; of dit zo zal zijn in de autobranche, dat gaan we zien.

Onze ervaring is dat een motor van een benzineauto met niet al te veel grote problemen tussen de 250.000 tot 300.000 kilometer moet kunnen rijden, de motor van een dieselauto tussen de 350.000 tot 400.000 kilometer, en de motor van een elektrische auto 400.000+ kilometer.

Het merk heeft hier ook invloed op. Des te hoger de kwaliteit van het merk, des te meer kilometers gaat de auto mee. Onze ervaring leert dat de Japanse merken, zoals o.a. Toyota, Lexus, Kia, Hyundai, auto’s van hoge kwaliteit en met een hoge betrouwbaarheid bouwen. De Noord-Europese merken zoals BMW, Audi, Volkswagen, Volvo e.d. zijn ook van hoge kwaliteit, maar brengen in de regel iets meer onderhouds- en reparatiekosten met zich mee. De Zuid-Europese, Engelse en Amerikaanse auto’s zijn in de regel lager terug te vinden in de autobetrouwbaarheidsscores en autoreviews op internet.

Lang verhaal kort: Uiteindelijk staat en valt alles bij hoe er voor de occasion tijdens zijn levensduur gezorgd is.

Kan een kilometertellerstand te laag zijn?

Een auto met een heel lage tellerstand in relatie tot de leeftijd is in bepaalde situaties niet altijd beter. Het kan zelfs een aandachtspunt zijn bij een eventuele aankoopbeslissing.

Auto’s zijn niet gebouwd om stil te blijven staan. Vaak zie je dat vanwege het minimale gebruik het onderhoud minder frequent is uitgevoerd, terwijl het wel belangrijk is om dit bij te houden. Uitgedroogde rubbers, vervorming van banden, roestvorming, remmen die gaan vastzitten, enz.

Een auto waarvan je weet dat hij lekker is gebruikt, is dus helemaal niet verkeerd. 😉

Tellerstand klopt niet meer door nieuw motor of revisie

In de praktijk komen we bij de oudere auto’s regelmatig situaties tegen waarbij de motor is gereviseerd of is voorzien van een nieuwe of ruilmotor. In de regel hoeft dit helemaal geen probleem te zijn en kan zelfs gezien worden als een positief punt, mits er natuurlijk wel een goed gevoel is bij de uitgevoerde revisie of nieuwe motor.

Recent hadden we een voorbeeld van een occasion die werd aangeboden met een compleet gereviseerde motor. De revisie werd onderbouwd door een deugdelijke factuur van een specialistisch bedrijf waar zelfs nog 12 maanden garantie op van toepassing was. De auto moest nog ingereden worden en verplicht na een paar honderd kilometer terugkomen voor een oliewissel om de motor goed in te rijden. De auto had zelf 240.000 km op de klok, maar feitelijk een compleet nieuwe, verse motor. Alles klopte en we hebben dan ook in dit geval een positief aankoopadvies afgegeven.

In een ander voorbeeld kwamen we erachter dat er een ruilmotor in de auto was geplaatst. Dit werd onderbouwd door een handgeschreven A4-document. Van de ruilmotor was geen historie bekend en niet te achterhalen. In zo’n situatie loop je veel risico bij een eventuele aankoop. In dit geval hebben we dan ook afgeraden deze occasion aan te schaffen, zeker als je niet van avontuur houdt.

Naast het controleren van de tellerstanden is het ook altijd aan te bevelen om globaal na te gaan of het type motor van de auto die je wilt kopen in de markt bekendstaat voor grote problemen.

Hoe kan ik de tellerstand controleren?

Sinds 1991 worden er in Nederland tellerstanden vastgelegd met als doel fraude met de kilometerstanden tegen te gaan. Deze taak lag eerst bij Stichting Nationale Auto Pas. De Nationale Autopas was een vooruitstrevend initiatief en is uitgegroeid tot een begrip onder de Nederlandse autokopers. Het NAP-weblabel en het NAP-logo zien we nog steeds in veel autoadvertenties voorbijkomen, terwijl er sinds 2014 veel veranderd is.

Eindelijk is het manipuleren van tellerstanden strafbaar geworden. De RDW is verantwoordelijk geworden voor het registreren van de tellerstanden, het beheer van het tellerstandenregister en de controle en het toezicht. Voor alle autobedrijven die RDW-erkend zijn, is het wettelijk verplicht geworden om bij alle belangrijke events, zoals APK, onderhoud, reparatie en in- en verkoop (tenaamstellen of opnemen in bedrijfsvoorraad) enz., de tellerstand te registreren bij de RDW.

Met de introductie van OKR (Online Kilometerteller Registratie) in 2014 is het aantal geregistreerde kilometerstanden explosief gestegen. Dat is fijn. Hoe meer ijkpunten, des te groter is uiteindelijk het comfortgevoel dat de afgelezen tellerstand in overeenstemming is met de werkelijke tellerstand van de auto.

Iedere geregistreerde eigenaar-/houder van een voertuig heeft de mogelijkheid om online een kilometerteller rapport op te vragen bij de RDW. Voor de auto die je mogelijk wilt kopen bij een autobedrijf, is er altijd een tellerrapport aanwezig of met één druk op de knop op te vragen door de verkoper. Een particulier kan ook altijd online via de RDW een rapport opvragen. In de kentekenchecks zie je vaak enkel of de opgebouwde tellerstandenhistorie logisch, onlogisch of geen oordeel kent. Wij adviseren altijd het juiste comfort te krijgen bij de opbouw van de tellerstanden; des te meer ijkpunten, des te beter.

Het is enkel mogelijk om een tellerrapport op te vragen voor auto’s die voor een langere periode in Nederland geregistreerd zijn. Bij uit het buitenland geïmporteerde occasions ben je toegewezen op de buitenlandse historie, die helaas niet altijd even goed geregeld is zoals in Nederland. Vaak ben je gebonden aan de onderhoudshistorie en buitenlandse-/dealerregisters. Indien gewenst nemen wij de kentekencheck, vin-checks en buitenlandscreening uit handen.

Bij welke kilometerstand welk onderhoud of reparatie

Onderhoud is zeer belangrijk als we kijken naar de kilometerstand en het bouwjaar van de auto. Elk merk en type heeft zo zijn eigen onderhouds- en service-intervallen. Daarnaast zitten er veel slijtagedelen op een auto, zoals remmen, koppeling, enz., die afhankelijk van het soort gebruik een maximaal aantal kilometers meegaan.

Voor onderstaande onderdelen kun je grove bandbreedtes aanhouden in jouw aankoopoverwegingen of op letten bij de proefrit:

Distributieriem:                            Vervangen tussen 80.000 km en 200.000 km.
Distributieketting:                       In principe "onderhoudsvrij". De praktijk kent echter verschillende motoren waarbij
                                                               deze vervangen dient te worden tussen 100.000 en 250.000 km.
Remblokken:                                  Vervangen tussen 50.000 km en 80.000 km.
Banden:                                               Vervangen tussen 40.000 km en 80.000 km. De aangedreven wielen slijten sneller.
Uitlaat:                                              Sterk afhankelijk van het soort materiaal, reken met 8 tot 15 jaar. RVS gaat
                                                              langer mee.
Koppeling:                                        Vervangen tussen 100.000 km en 300.000 km. Zeer afhankelijk van rijstijl en
                                                              gebruik.
Schokbrekers:                               Vervangen tussen 100.000 km en 300.000 km, afhankelijk van rijstijl, gebruik en
                                                              leeftijd.
Startaccu:                                      Gaat ongeveer 4 tot 7 jaar mee. De 'state of health' neemt langzaam af.

Wil je precies voor een specifiek merk en model de onderhouds- en service-interval weten? Wij hebben dit gegeven opgenomen in onze kentekencheck en aankoopkeuring.

Het is belangrijk dat een auto netjes conform het voorgeschreven schema van de fabrikant wordt onderhouden. Des te beter je voor de auto zorgt, des te langer kun je zorgeloos genieten na de aanschaf en des te meer kilometers gaat hij mee.

Onderwerp
Trefwoord

Toon alles

Vragen gesteld door autokopers

6 resultaten
Ik wil mijn Volkswagen Golf diesel uit 20..

Ik wil mijn auto verkopen, wat is hij waard?

Hoeveel kilometer kan een occasion maxima..

Wat is een goede tellerstand voor een aan te kopen tweedehands auto?

Wat heb ik allemaal nodig om mijn oude au..

Wat je nodig hebt bij de verkoop of inruil van jouw oude auto?

Een Youngtimer kopen, waar moet ik op let..

Ik wil een Youngtimer kopen, waar moet ik op letten?

Wat moet ik weten over mijn autoverzekering?

Wat je zou moeten weten over jouw autoverzekering?

Een auto met of zonder garantie kopen?

Ik heb een auto op het oog en sta op het punt deze te kopen. Heb ik garantie nodig?

Stel ons een vraag