Als je een tweedehands auto zoekt, dan wil je er niet één met een schadeverleden. Logisch. Daarom wil je vooraf weten of je met een schadeauto te maken hebt. En het liefst gratis. Dat is echter niet mogelijk. Niet als je 100% zekerheid wil. Wat je dan wel (zelf) kan doen? Dat vertel ik je in dit artikel.
Robert
Specialist
03-06-2022
Kijken we naar onze eigen ervaring, dan gaat het in 90% van de gevallen om een importauto. Waarom? Het is eigenlijk heel simpel. Hoe minder waard een auto is, hoe goedkoper het is om deze te importeren. Als je een auto importeert, moet er nog een rest-bpm betaald worden. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald aan de hand van de waarde van de auto.
Auto’s die beschadigd zijn (geweest), kunnen een WOK-melding krijgen. Dit houdt in dat de auto onveilig is en niet de weg op mag.Een WOK-status verdwijnt als de auto hersteld is. Echter, een verkoper kan altijd zien dat de auto een WOK-status gehad heeft. Dit heeft een negatief effect op de inruilwaarde van je auto.
De auto wordt hier in Nederland (of in Polen) amateuristisch opgeknapt, en weer verkocht aan nietsvermoedende particulieren.
Natuurlijk wil jij hier geen slachtoffer van worden. Daarom ga ik je nu vertellen hoe je het schadeverleden van een auto achterhaald.
De eerste optie is ook meteen de makkelijkste. Via verschillende websites kun je een schadecheck doen. Je krijgt meteen een rapport met daarin de geregistreerde schades. Houd er rekening mee dat het hier alleen om geregistreerde schades gaat. Schades die nergens geregistreerd zijn, komen dus niet voor in het rapport. Bij veel auto's ontbreekt de juiste data, dus ook schadeauto's kunnen als schadevrij bestempeld worden. Het komt ook voor dat een auto als schadeauto wordt bestempeld, terwijl deze nooit schade heeft gehad.
Ja, in sommige gevallen is het mogelijk om de schade zelf te achterhalen. Zonder kosten te maken. Daar hoef je geen techneut voor te zijn. Ik ga je nu leren hoe.
Kijk goed naar het plaatwerk van de auto. Zijn de kieren overal even groot? Bijvoorbeeld tussen de deuren en het spatscherm. Kijk ook naar de motorkap. Sluit hij aan alle kanten goed aan op het overige plaatwerk?
Zie je op meerdere plekken dat de kieren niet gelijk zijn? Dan kan het goed zijn dat de auto schade heeft gehad.
Kijk of je kleurverschil ziet tussen de panelen. Vaak zie je dat de bumper een paar tinten donkerder of lichter is dan de rest van de auto. Waarschijnlijk is de bumper dan overgespoten.
Zie je zowel vreemde kieren als kleurverschil? Dan is de kans groot dat de auto schade heeft gehad. Helaas zit aan deze manier van checken ook een nadeel. Ook een auto zonder kieren of kleurverschil kan een schadeverleden hebben….
Weten hoe je zelf nog veel meer te weten komt over die ene auto? De Ultieme Online Kenteken Check doe je zo (100% gratis).
Maar wat moet je dan? Je wil het zeker weten. Toch? Dat kan. Maar ik zal je ook meteen even uit de droom helpen.
Als je op zoek bent naar een gratis manier om 100% zekerheid te krijgen, dan kun je het vergeten. Dat bestaat gewoon niet.
Hoe dan wel? Neem één van mijn collega’s mee. Klinkt misschien als een verkooppraatje, maar het is echt zo. En natuurlijk ga ik je ook vertellen waarom het echt zo is.
Eén van mijn collega’s gaat samen met jou (namens jou kan ook) naar de auto toe. Daar wordt de auto op locatie grondig geïnspecteerd. Niet alleen op het schadeverleden, maar op nog veel meer!
Mijn collega kijkt eerst de boekjes na. Heeft de auto op de juiste momenten onderhoud gehad? Is het boekje echt?
Vervolgens kijkt hij naar de staat van het in- en exterieur. Onder andere kijkt hij naar de staat van de bekleding en het dashboard. Aan de buitenkant wordt vooral gelet op krassen, deuken en andere gebruikersschades.
In sommige gevallen is de visuele inspectie al genoeg om vast te stellen dat de auto schade heeft gehad.
Vervolgens maakt hij een uitgebreide proefrit met de auto. Daarbij let hij onder andere op de werking van de motor, (automatische) versnellingsbak, de remmen, de vering, het stuur en hoe de auto zich gedraagt op verschillende ondergronden en drempels.
Het volgende onderdeel is de inspectie op de brug. Beschikt de verkoper zelf over een brug, dan kan hij daar op. Zo niet, dan regelen wij zelf een brug in de buurt. Door onze samenwerkingen hebben we de beschikking over meer dan 200 bruggen.
Eenmaal op de brug, wordt je toekomstige auto gecontroleerd op onder andere roest, lekkage en slijtage. Denk aan onderdelen zoals de uitlaat, rubbers, vering en remmen.
De inspectie op de brug is een belangrijk moment voor wat betreft het schadeverleden. Mijn collega kan zien of de auto op een richtbank heeft gestaan. Als het chassis door een ongeluk verbogen is, dan moet deze rechtgetrokken worden. Dit gebeurt op een richtbank.
Een auto is tegenwoordig net een rijdende computer. De werking van de motor en automatische versnellingsbak worden door een computer aangestuurd.
Mijn collega kijkt of hier storingen in voorkomen en wat de ernst hiervan is.
Met een lakdiktemeter (de naam zegt het al) controleert mijn collega de dikte van de lak. Dat doet hij bij alle panelen. Als de auto in het verleden is overgespoten, dan ziet hij dat.
Na de keuring weet je precies wat de staat van de auto is en of de auto een schadeverleden heeft. Mijn collega geeft je dan het advies om de auto wel of niet te kopen. Je ontvangt een technisch verslag van alle nagekeken punten inclusief foto’s van opvallendheden.
We hebben 3 manieren besproken om te achterhalen of een auto een schadeverleden heeft. Ik zet ze nog even voor je op een rij:
1. Schades online opvragen
Tegen een kleine vergoeding kun je online het schadeverleden opvragen. Nadeel is dat het hier alleen om geregistreerde schades gaat.
2. Zelf het schadeverleden achterhalen
Veel auto’s met een schadeverleden zijn te herkennen aan ongelijke kieren tussen de panelen of kleurverschil. Helaas kan een ex-schadeauto er vanbuiten perfect uitzien.
3. Een aankoopkeuring laten uitvoeren
Dit is de enige manier om echt zekerheid te krijgen. Eén van mijn collega’s gaat met je mee en onderwerpt de auto aan een uitgebreide autokeuring. Daarna weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt.
Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.
Ontdek full-service kopen Bel ons op 072-2019000
Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.
Telefoon: 072 - 201 9000
Email: service@autocoach.nl
WhatsApp: https://wa.me/31857730225