100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Welke autobelastingen zijn er?

Bpm, btw, mrb, heb jij nog overzichtelijk welke autobelastingen er allemaal zijn en wanneer je ermee te maken krijgt? Hieronder hebben we ze allemaal voor je op een rijtje gezet. We hebben het ook nog over bijtelling, accijnzen en hoe het ook alweer zit met marge- en btw-auto’s.

Foto van Robert

Robert
Specialist
03-10-2022

Bpm

Wanneer je in Nederland een nieuwe auto koopt, betaal je bpm. Een belasting voor personenauto’s en motorrijwielen. Deze bpm zit verwerkt in de nieuwprijs van een auto. De hoogte van de bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger deze is, hoe hoger de bpm.

Dit is ook de reden waarom auto’s in Nederland zoveel duurder zijn dan auto’s in Duitsland en België. Vooral bij grote vervuilende auto’s is het verschil groot. 

Rest-bpm

En dan heb je nog rest-bpm. Hier krijg je mee te maken wanneer je een auto importeert. Omdat over deze auto nog geen bpm betaald is, moet dat bij import alsnog gebeuren. Gelukkig krijg je wel een korting op die bpm, die groter wordt naarmate de auto ouder is. 

Zo klinkt het misschien alsof importeren alleen loont bij oudere auto’s, maar dat is zeker niet het geval. Ook een auto van één jaar oud is al interessant om te importeren. Er zijn drie manieren om de rest-bpm te berekenen: aan de hand van de afschrijvingstabel van de Belastingdienst, de koerslijst, en het tegenbewijs. Die laatste zorgt vaak voor een extreem lage rest-bpm.

Dit Is De Rdw

Er bestaat een uitzondering voor volledig elektrische auto’s. Daar wordt geen bpm op geheven. Bij het importeren van een elektrische auto hoef je dus ook geen rest-bpm meer te betalen (maar wél de aangifte doen). Daardoor is het prijsverschil tussen een Nederlandse en Duitse elektrische auto niet zo groot. 

Extreem lage rest-bpm

Dit is van toepassing bij schadeauto’s. Omdat een schadeauto sterk ik waarde is afgenomen, daalt ook het te betalen bedrag aan rest-bpm. Daarvoor moet je wel bewijs hebben. Je moet de auto laten taxeren, om aan te tonen dat de waarde inderdaad laag is. 

In veel gevallen kunnen we bij Autocoach zien wat de hoogte van de rest-bpm was. Een extreem lage rest-bpm duidt op een schadeverleden. In zo’n geval vragen we altijd het taxatierapport op bij de verkoper, maar die krijgen we niet altijd te zien.

Grijs kenteken

Koop je als particulier een voertuig op grijs kenteken? Bijvoorbeeld omdat je een bestelbus om wil bouwen naar een camper?

Dan is het even opletten geblazen. De oorspronkelijke koper van deze auto heeft geen bpm betaald. Wanneer die auto doorverkocht wordt aan een particulier, moet die bpm alsnog worden betaald. Die rekening is dus voor jou.

Wegenbelasting (mrb)

Wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting is naast een autoverzekering een maandelijkse kostenpost voor het rijden met een auto. Oorspronkelijk werd wegenbelasting gebruikt voor het onderhoud en de aanleg van wegen. Tegenwoordig wordt de wegenbelasting meer als een algemene inkomstenbron voor de overheid en provincies gezien. 

Tips Voorkomen Dure Auto Proefrit 1024x392

De hoogte van de wegenbelasting hangt af van het gewicht, de brandstof en de mate van milieuvervuiling van de auto af. Ook de provincie waarin je woont is van invloed. 

Rij je in een volledig elektrische auto? Dan betaal je geen wegenbelasting. Dit belastingvoordeel geldt op het moment van schrijven t/m 2024.

Bereken hoeveel wegenbelasting je gaat betalen via Finnik.

Bijtelling

Heb je een auto van de zaak die je privé mag gebruiken? Dan betaal je daar belasting over. De belastingdienst ziet dit privégebruik als een beloning voor je werk. Net als het salaris dat je ontvangt.

Alleen is er bij het privégebruik van een auto geen daadwerkelijke betaling waarop belasting ingehouden kan worden. Dat wordt opgelost met bijtelling. 

Er wordt een fictief bedrag bij je inkomen opgeteld. Daardoor wordt je inkomen hoger, en betaal je dus meer belasting. 

Bijtelling wordt berekend aan de hand van de cataloguswaarde van je auto. Er wordt een percentage van deze cataloguswaarde bij je salaris opgeteld. Dit percentage bedraagt 16% of 22%. 

Voor auto’s die geen CO2 uitstoten geldt het lage percentage van 16%. Dat lage percentage geldt echter alleen voor de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde. Over het bedrag daarboven betaal je alsnog 22%. Lees er alles over op de website van de belastingdienst.

Voor alle overige auto’s geldt het percentage van 22% over de volledige cataloguswaarde. 

Voorbeeld

Je rijdt in een auto met een cataloguswaarde van € 45.000. 22% daarvan is € 9.900. Dit bedrag van € 9.900 wordt elk jaar bij je inkomen opgeteld.

Om te weten wat je netto bijtelling is, moet je weten in welke schaal inkomstenbelasting je valt. Is dit 42%, dan bereken je 42% van € 9.900. Dat komt uit op een bedrag van € 4.158.

Je betaalt dan een netto bijtelling van € 345,50 per maand.

Youngtimer

Voor een youngtimer geldt hetzelfde principe, maar toch zijn de regels anders. Het bijtellingspercentage is met 35% een stuk hoger, maar deze wordt niet berekend over de cataloguswaarde. 

Bij een youngtimer geldt de huidige waarde van de auto. Of zoals de belastingdienst het noemt, de “waarde in het economisch verkeer”. Het mooie is dat deze waarde steeds verder afneemt. Een auto schrijft immers af. Daardoor betaal je elk jaar minder bijtelling.

Youngtimer Regeling

Btw

Zoals op bijna alle producten en diensten, wordt er btw geheven. In de meeste gevallen is dat 21%. Btw wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Het is namelijk geen belasting die je als consument betaalt, maar als bedrijf. 

En natuurlijk rekenen bedrijven deze btw door aan de consument, zodat je er alsnog voor betaalt. Op auto’s geldt ook het hoge btw-tarief van 21%. 

Marge- of btw-auto

Koop je als ondernemer een occasion, dan kun je de btw over de auto aftrekken. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat je een btw-auto koopt, en geen marge-auto. 

Bij een marge-auto is de btw al een keer afgedragen. Meestal betekent dit dat de auto van een particulier is geweest. In dit geval kun je als ondernemer de btw niet terugvorderen.

Bij een btw-auto is de btw nog niet afgedragen. Dat betekent dat je als ondernemer de btw kunt verrekenen met de te betalen btw. De netto prijs die je dan voor de auto betaalt wordt lager. 

Er is de laatste tijd een hoop te doen om autobedrijven die adverteren met ex-btw prijzen, bij auto’s die interessant zijn voor zakelijke kopers. Je ziet bijvoorbeeld een auto met een prijs van 19.995 euro, die in werkelijkheid 24.139,50 euro kost. Zonde als je aan het shoppen bent met een budget van 20.000 euro inclusief btw. 

Auto’s op deze manier aanbieden is niet toegestaan. Occasionsites zoals AutoTrack, Marktplaats Auto, AutoTrader, AutoScout24 en viaBOVAG zijn namelijk gericht op particulieren. Toch gebeurt het nog steeds, dus let daar goed op.

Accijns

Accijnzen worden geheven om het gebruik van bepaalde producten te ontmoedigen. Maar daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een belangrijke inkomstenbron voor de overheid. 

Tweedehands Auto Lpg Tankstation 1024x450

Die accijns wordt ook geheven over benzine, diesel en lpg. De hoogte van de accijnzen wordt regelmatig gewijzigd. Bijvoorbeeld in geval van inflatie. 

Per liter brandstof geldt een accijns van 83,2 cent op benzine, 53,6 cent op diesel en 19,9 cent op lpg. In verband met de hoge brandstofprijzen heeft de overheid de accijnzen per 1 april 2022 verlaagd.

De verlaging bedraagt 17,3 cent op benzine, 11,1 cent op diesel en 4,1 cent op lpg. De verlaging geldt t/m 31 december 2022.

Bekijk hieronder nog meer interessante blogs.