30.000+ autokopers gingen je voor
Snel in heel Nederland
Gemak en zekerheid
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Youngtimerregeling op de schop: wat verandert er in 2026 en 2027?

De Eerste Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2026. De youngtimerregeling wordt versoberd, maar een belangrijke weeffout in de overgangsregeling is hersteld. Wat betekent dit concreet voor ondernemers en zakelijke rijders richting 2026 en 2027?

Foto van Frank

Frank
Autocoach
19-12-2025

Laatste update: 19 december 2025 · Leestijd: ±5 minuten

De regels rondom de youngtimerregeling veranderen ingrijpend. Na de Tweede Kamer heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2026. Daarmee is de versobering van de youngtimerregeling definitief. Wel is een belangrijke weeffout in de overgangsregeling hersteld.

Wat betekent dit concreet voor jou als ondernemer of zakelijke rijder? En wat verandert er in 2026 en 2027? We zetten het overzichtelijk voor je op een rij.

Wat is er besloten?

De kern van het besluit bestaat uit drie onderdelen:

  1. De minimumleeftijd van de youngtimer wordt verhoogd
  2. De bijtelling blijft 35% van de waarde in het economisch verkeer
  3. Vanaf 2027 geldt de regeling alleen nog voor auto’s van 25 jaar en ouder

Daarnaast zijn er bredere fiscale maatregelen aangenomen, zoals de pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s en wijzigingen in de bijtelling voor elektrische auto’s.

De herstelde weeffout in de overgangsregeling

Oorspronkelijk zou de minimumleeftijd van de youngtimerregeling per 1 januari 2026 stijgen van 15 naar 16 jaar. Dat had een onbedoeld effect: auto’s die in 2025 precies 15 jaar werden, zouden hun fiscale voordeel in één klap verliezen.

👉 Die weeffout is nu hersteld.

Wat betekent dit in de praktijk?

  • Auto’s die in 2026 16 jaar worden, vallen nog onder de youngtimerregelin
  • Dit geldt zolang het voertuig niet van eigenaar wisselt
  • Pas per 1 januari 2027 gaat de nieuwe grens echt in

BOVAG noemt deze correctie terecht een logische en noodzakelijke stap.

Zo werkt de youngtimerregeling per jaar

2025

  • Auto van 15 jaar of ouder
  • Bijtelling: 35% van de waarde in het economisch verkeer
  • Youngtimerregeling van toepassing

2026

  • Auto van 16 jaar of ouder
  • Bijtelling: 35% van de waarde in het economisch verkeer
  • Auto’s jonger dan 16 jaar vallen onder de normale bijtellingsregels

2027

  • Auto van 25 jaar of ouder
  • Alleen deze categorie komt nog in aanmerking voor de youngtimerregeling
  • Alle jongere auto’s vallen volledig onder de reguliere bijtelling

👉 Voor deze stap geldt geen overgangsrecht.

Waarom wordt de youngtimerregeling versoberd?

De versobering is onderdeel van een bredere fiscale herziening.
De opbrengst wordt gebruikt om andere maatregelen te financieren, met name rondom elektrisch rijden.

Verlengde bijtellingskorting voor EV’s

Dankzij een amendement van ChristenUnie en D66 geldt:

  • 2026: 18% bijtelling (cap €30.000)
  • 2027: 20% bijtelling (cap €30.000)
  • 2028: pas dan naar 22%

Dit moest aantrekkelijker blijven voor werknemers in lagere EV-segmenten.

Pseudo-eindheffing: extra druk op fossiele auto’s van de zaak

Naast de youngtimerwijzigingen is ook de pseudo-eindheffing aangenomen.

Wat houdt die in?

  • Vanaf 1 januari 2027
  • Werkgevers betalen 12% eindheffing over de catalogusprijs
  • Geldt voor nieuwe terbeschikkingstellingen van auto’s met verbrandingsmotor
  • EV’s en waterstofauto’s zijn uitgezonderd

Voorbeeld:
Een auto van €50.000 → €6.000 extra belasting per jaar

Volgens BOVAG is deze maatregel weinig doelmatig en leidt hij mogelijk juist tot:

  • Meer privégebruik van oudere brandstofauto’s
  • Minder verjonging van het wagenpark
  • Minder vergroening in de praktijk

Accijnskorting deels teruggedraaid

Daarnaast is besloten om de accijnskorting op brandstof gedeeltelijk terug te draaien.
Een kwart van de korting wordt ingezet voor het Openbaar Vervoer. Het gaat om €448 miljoen.

Wat betekent dit voor jouw situatie?

De youngtimerregeling blijft in 2025 en 2026 nog relevant, maar verandert structureel vanaf 2027.
Voor veel ondernemers betekent dit:

  • Herbezinning op bestaande youngtimers
  • Overdragen van eigendom naar prive of verkopen
  • Nieuwe financiele planning om fiscale verrassingen te voorkomen

Bij Autocoach zien we dat deze keuzes steeds complexer worden. Niet alleen fiscaal, maar ook qua risico, onderhoud en restwaarde. Wij denken graag met je mee en kunnen jou als ondernemer ondersteunen bij alle stappen rondom de aanschaf, de verkoop en bijvoorbeeld ook voor de beste financierings- of leaseoplossingen uit de markt. 

Ontdek onze aankoop- en verkoopservices  

Veelgestelde vragen over de youngtimerregeling

Wat is de youngtimerregeling?
De youngtimerregeling is een fiscale regeling waarbij zakelijke auto’s van een bepaalde leeftijd een lagere bijtelling hebben, gebaseerd op de waarde in het economisch verkeer.

Wat verandert er aan de youngtimerregeling in 2026?
In 2026 geldt de regeling alleen nog voor auto’s van 16 jaar en ouder. De bijtelling blijft 35% van de waarde in het economisch verkeer.

Wat verandert er in 2027?
Vanaf 2027 geldt de youngtimerregeling alleen nog voor auto’s van 25 jaar en ouder. Voor jongere auto’s vervalt het fiscale voordeel volledig.

Is er een overgangsregeling?
Ja, auto’s die in 2026 16 jaar worden, mogen nog gebruikmaken van de regeling zolang het voertuig niet van eigenaar wisselt.

Blijft een youngtimer interessant voor ondernemers?
Dat hangt sterk af van kosten, risico, onderhoud en toekomstwaarde. Door de wetswijzigingen is vooruit plannen belangrijker dan ooit.

Lees dit ook eens

Foto bij 'ANWB-ledenvoordeel bij Autocoach. Zorgeloos je volgende auto kopen.'

ANWB-ledenvoordeel bij Autocoach. Zorgeloos je volgende auto kopen.

ANWB en Autocoach helpen leden veilig een betrouwbare occasion te kopen. Ontvang als ANWB-lid een gratis zoekopdracht of â‚Ŧ49 korting op de aankoopservice. Lees meer

Foto van Manuel

Manuel
Autocoach
15-10-2025

Foto bij 'Bynco & EasyBuy functie in Autotrack gestopt. Wat is het alternatief? '

Bynco & EasyBuy functie in Autotrack gestopt. Wat is het alternatief?

Bynco en AutoTrack EasyBuy zijn in 2025 gestopt met de volledige online autoverkoop. Ontdek waarom online autokopen met Autocoach wÊl werkt door persoonlijke begeleiding, technische controle en zekerheid bij elke aankoop. Lees meer

Foto van Manuel

Manuel
Autocoach
24-09-2025

Foto bij 'Schadeauto vervangen? Zo helpt Autocoach bij schade of total-loss'

Schadeauto vervangen? Zo helpt Autocoach bij schade of total-loss

Is je auto total loss na schade door een ander? Dan heb je recht op een goede vervanging – en hulp. Autocoach regelt alles rondom je nieuwe auto. Snel, zonder stress, en vaak gewoon vergoed via de schadeclaim. Lees meer

Foto van Manuel

Manuel
Autocoach
31-08-2025