100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

De 11 meest gemaakte fouten bij de aanschaf van een occasion

Om jou te behoeden voor een miskoop hebben we de 11 meest gemaakte fouten voor je op een rijtje gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten bij de aanschaf van een auto!

Foto van Nick

Nick
Service
11-10-2023

De 11 meest gemaakte fouten bij de aanschaf van een occasion

Elk jaar worden er in Nederland zo’n 2 miljoen occasions verkocht. 10 tot 15% daarvan blijkt een miskoop te zijn. Dat komt neer op 200.000 tot 300.000 gevallen per jaar. En daar wil jij niet tussen zitten, want het kost je veel tijd, geld en energie.

Om jou te behoeden voor een miskoop, hebben we de 11 meest gemaakte fouten voor je op een rijtje gezet. We vertellen je ook hoe je voorkomt dat jij dezelfde fouten maakt. Zo blijft het kopen van jouw nieuwe auto een feestje.


Overzicht van meest gemaakte fouten

Hierbij alvast een overzicht van de 11 punten. Deze worden in de volgende sectie uitgebreid behandeld.

  1. Vooraf geen budget vaststellen
  2. Waarde inruilauto te hoog inschatten
  3. Niet vragen naar de onderhoudshistorie
  4. Geen extra controle bij import
  5. Negatieve signalen negeren
  6. Geen proefrit maken
  7. Teveel korting verwachten
  8. Bijkomende kosten vergeten
  9. Niet onderhandelen
  10. Te hoge verwachtingen van de auto hebben
  11. Zelf opdraaien voor reparatiekosten kort na aanschaf

 

1. Vooraf geen budget vaststellen

Het is heel verleidelijk om zonder budget naar het occasionaanbod te gaan kijken. Maar heel verstandig is het niet. Ongemerkt ga je naar steeds duurdere auto’s kijken. En misschien denk je wel dat je een flinke korting krijgt, waardoor je de auto nog wel kunt betalen. In de praktijk loopt het meestal tot een teleurstelling uit. De prijs blijkt vast te staan, of er moet nog onderhoud uitgevoerd worden, waardoor de uiteindelijke prijs juist hoger wordt.

Zo voorkom je het

Ga vooraf na hoeveel je uit wilt geven aan je nieuwe auto. Welk bedrag kun je missen? En welk bedrag wil je minimaal nog overhouden na de aanschaf? Ben je van plan je oude auto in te ruilen? Zoek dan vooraf uit wat je daar nog voor krijgt. Maak ook een overzicht met de maandelijkse vaste lasten van je nieuwe auto.

De inruilwaarde valt vaak lager uit dan men verwacht, en daarmee daalt dus ook het budget voor je nieuwe auto. Houd ook rekening met bijkomende kosten. Steeds vaker worden occsasions aangeboden voor meeneemprijzen. Voor extra garantie, een onderhoudsbeurt of een set nieuwe banden moet bijbetaald worden. Dus de auto die voor 14.995 euro te koop staat, kan je uiteindelijk ook 15.750 euro kosten.

 

 

2. Waarde inruilauto te hoog inschatten

We zien het keer op keer gebeuren. Autokopers die de waarde van hun oude auto te hoog inschatten. Dat is helemaal vervelend als die inruilwaarde een groot deel van je budget vertegenwoordigt. Zo kan het maar zo dat die droomauto ineens niet meer binnen je budget valt.

De oorzaak is eigenlijk niet zo verwonderlijk. Je kijkt op de occasionsites naar de vraagprijzen voor auto’s die vergelijkbaar zijn met die van jou. En daar gaat het mis. Want je gaat nooit dezelfde prijs krijgen wanneer je je auto inruilt. Want de verkoper moet er ook nog iets aan verdienen. Dus hij koopt jouw auto voor een lager bedrag in, en zet ‘m dan te koop voor de bedragen die je op de occasionsites zag.

Zo voorkom je het

Verdiep je vooraf in de inruilwaarde van je auto, in plaats van de verkoopwaarde. Heb je ergens een mooie auto gezien? Vraag ze dan eerst om een inschatting van de inruilwaarde te geven. Je kunt ook de koerslijst van de ANWB of de Finnik-app gebruiken om een richtlijn te krijgen.

Let op: de inruilwaarde kan ook tussen verschillende autobedrijven flink verschillen. Een bedrijf gespecialiseerd in elektrische occasions, zal waarschijnlijk een lager bod doen op je auto met brandstofmotor.

 

 

3. Niet vragen naar de onderhoudshistorie

Voordat wij een auto gaan keuren, hebben we altijd even contact met de verkoper. Een van de eerste vragen die we dan stellen is “Is de onderhoudshistorie aanwezig, compleet en te verifiëren?” Toch vergeten veel autokopers dit te doen. Ze gaan ervan uit dat het wel goed zit, of denken er simpelweg niet over na.

En dat is zonde, want een ontbrekende onderhoudshistorie is een van de meest voorkomende negatieve signalen. Een onderhoudsboekje raak je niet zomaar kwijt. Die kan weggegooid worden om iets te verbergen. Een teruggedraaide tellerstand bijvoorbeeld. Is de onderhoudshistorie wel aanwezig, maar niet helemaal compleet? Grote kans dat de vorige eigenaar de auto niet volgens schema heeft laten onderhouden. Daardoor neemt de kans op hogere onderhoudskosten toe.

Zo voorkom je het

Zie je een mooie auto op een occasionsite staan? Bel dan gewoon even naar de verkoper. Vraag niet alleen of het onderhoudsboekje aanwezig is, maar vraag ook of deze volledig ingevuld is. Je zult niet de eerste zijn die een incompleet onderhoudsboekje aantreft.

Soms staan er ook al foto’s van het ingevulde boekje bij de advertentie. Dan hoef je natuurlijk niet te bellen. Steeds meer merken hanteren een digitale onderhoudshistorie. Vraag de verkoper in dat geval om een overzicht. Heb je twijfels bij de echtheid? Neem dan contact op met de garage die het onderhoud heeft uitgevoerd.

 

 

4. Geen extra controle bij import

Er is helemaal niets mis met een geïmporteerde auto. Ze komen uit dezelfde fabriek rollen als de origineel Nederlandse exemplaren. Maar toch is extra aandacht noodzakelijk. En dat wordt vaak overgeslagen. Auto’s met een teruggedraaide teller, gemanipuleerde onderhoudshistorie of een schadeverleden komen meestal uit het buitenland. Helaas missen veel autokopers de negatieve signalen, of weten niet hoe ze die signalen kunnen herkennen. Met als resultaat een onbetrouwbare of te duur gekochte auto.

Zo voorkom je het

Eigenlijk draait alles om signalen. Bij een importauto met een dubieus verleden zijn dat bijvoorbeeld:

  • Te lage vraagprijs
  • Onderhoudsgeschiedenis niet aanwezig of incompleet
  • Geen sluitende tellerstand historie (Car-pass bij Belgische auto)
  • Slijtagedelen in het interieur zijn vervangen
  • Auto’s van buiten de EU
  • Verkoper werkt niet mee of geeft tegenstrijdige verklaringen
  • Geen technische inspectie of aankoopkeuring toegestaan

Zo hebben we ooit een Porsche Panamera gekeurd, die te koop stond met een kilometerstand van 160.000 km. We namen contact op met een Porsche-dealer, en die kon de onderhoudsgeschiedenis inzien. De laatst bekende tellerstand was twee jaar eerder geregistreerd. De Porsche had destijds een tellerstand van 280.000 km.

Dit kwam voor ons niet als verrassing. Want de vraagprijs van deze Porsche was met 70.000 euro veel te laag. Vergelijkbare Porsche’s stonden te koop voor rond de 84.000 euro. Uiteraard hebben wij de klant geadviseerd om deze Porsche lekker te laten staan.

Naast een dubieus verleden, klopt de optielijst in de advertentie vaak niet. Er staan dan bijvoorbeeld opties tussen die in werkelijkheid niet aanwezig zijn. Controleer of de gewenste opties daadwerkelijk aanwezig zijn en of de auto voldoet aan de eisen van de verzekeraar voor diefstalbeveiliging.

 

 

5. Negatieve signalen negeren

Veel van onze klanten hebben in het verleden een miskoop gedaan. Daarom schakelen ze ons in, zodat het ze niet weer overkomt. En achteraf blijken er bijna altijd genoeg signalen geweest te zijn. Maar die zijn niet opgemerkt of genegeerd. Bijvoorbeeld omdat je zo graag wilt geloven dat de auto helemaal goed is.

Zo voorkom je het

De oplossing lijkt zo simpel. Toch is het moeilijk wanneer je eindelijk de perfecte auto hebt gevonden. Houd toch je oren en ogen goed open. Sta af en toe even stil en vraag je af of het allemaal echt wel zo mooi is. Om je hiermee te helpen, hebben we hier de meest voorkomende signalen voor je op een rij gezet:

  • De auto is een stuk goedkoper dan vergelijkbare occasions
  • De tellerstand komt niet overeen met de staat of leeftijd van de auto
  • De onderhoudshistorie is onvolledig, “kwijtgeraakt” of “sturen ze later naar je op”
  • De verkoper stelt zich niet welwillend op
  • Je moet een aanbetaling doen voor een proefrit
  • De verkoper is niet bereid garantie te bieden
  • De auto staat helemaal ingebouwd, dus een proefrit is niet mogelijk
  • De auto heeft in korte tijd meerdere eigenaren gehad
  • De druk wordt opgevoerd om je zo snel mogelijk het koopcontract te laten tekenen
  • Een onafhankelijke aankoopkeuring wordt niet toegestaan
  • De auto wordt in consignatie verkocht, maar uiteindelijk koop je rechtstreeks van de particulier
 

 

6. Geen proefrit maken

Wanneer je eindelijk die perfecte occasion hebt gevonden, wil je ‘m natuurlijk zo snel mogelijk hebben. Moet je dan echt eerst nog een proefrit maken? Nee toch… hij ziet er nog zo netjes uit. En volgens de verkoper zijn er nog drie geïnteresseerden. Sterker nog, er komt morgen iemand kijken en die wil ‘m meteen meenemen. Maar wacht eens even. Dat ga je niet laten gebeuren. Die auto is van jou. In gedachten staat hij al bij je voor de deur. En daarom koop je de auto zonder eerst een proefrit te maken. Na de eerste paar ritjes blijken er toch een paar zaken niet in de haak te zijn. Er komt een tikkend geluid onder de motorkap vandaan, en als je remt wijkt de auto sterk af naar rechts. Oei, misschien toch iets te snel geweest….

Zo voorkom je het

Die is eigenlijk heel simpel. Laat je niet opjagen door de verkoper. Die zet potentiële autokopers lekker onder druk om zo snel mogelijk zijn auto’s te slijten. En als die auto toch verkocht wordt, staan er nog genoeg andere te koop.

Neem gewoon de tijd om een uitgebreide proefrit te maken. Dan vallen je direct al een aantal zaken op die niet kloppen. Neem vooral ook iemand mee. Want in je eentje zie en hoor je lang niet alles. Al helemaal niet als je helemaal wegdroomt bij het zien van de auto.

 

 

7. Teveel korting verwachten

Vroeger wist je haast zeker dat je een flinke korting kon uitonderhandelen. Een occasion van 10.000 euro ging voor 9.000 euro mee naar huis. En met een beetje geluk kreeg je ook nog een set nieuwe banden erbij. Dat zien we steeds minder. Een korting van 10% op de vraagprijs is al helemaal zeldzaam.

Toch verwachten veel autokopers nog steeds dit soort kortingen. Misschien heb je jezelf er ook wel eens op betrapt. Je hebt een budget van 15.000 euro, maar kijkt naar auto’s met een vraagprijs van 16.000 euro. Uiteindelijk kom je dan bedrogen uit, want die prijs blijkt vaak een meeneemprijs te zijn. De auto mag mee zoals die op dat moment is. Dus zonder een extra set banden of een onderhoudsbeurt volgens schema.

Zo voorkom je het

Hou er rekening mee dat de markt tegenwoordig met afleverpakketten werkt. Heeft de auto nog een onderhoudsbeurt nodig, wil je garantie of zijn bijvoorbeeld de banden aan vervanging toe, dan wordt de uiteindelijke prijs juist hoger dan de geadverteerde prijs. In veel gevallen kom je na de onderhandelingen uit op de prijs die in de advertentie voor de auto gevraagd wordt.

Het is daarom verstandiger om naar auto’s te kijken die iets onder je budget vallen. Heb je een budget van 15.000 euro, kijk dan naar auto’s met een prijs van 14.000 euro. Zo heb je nog wat speling voor eventuele bijkomende kosten zoals garantie of een afleverpakket.

 

 

8. Bijkomende kosten vergeten

Steeds vaker hanteren autobedrijven vaste prijzen. Is de auto toe aan een onderhoudsbeurt, dan mag je daar gewoon voor bijbetalen.

Het gebeurt dan ook steeds vaker dat de uiteindelijke prijs die je betaalt, hoger is dan de vraagprijs. Is het dan helemaal geen onderhandelingsruimte meer? Ja, dat gelukkig wel. Maar niet bij alle autobedrijven. Er zijn verschillende zaken waarover je kunt onderhandelen. Naast de vraagprijs zijn dat de inruilprijs, kosten voor een afleverpakket of extra’s zoals een trekhaak.

Zo voorkom je het

Het beste is om wat speling in je budget in te bouwen. Heb je bijvoorbeeld een budget van 15.000 euro? Kijk dan naar auto’s die net iets goedkoper zijn. 14.000 euro bijvoorbeeld. Zo heb je nog 1.000 euro speling voor bijkomende kosten. Zorg dat je de auto rijklaar meekrijgt, zodat je niet vlak na aanschaf weer naar de garage moet. Die kosten vallen vaak hoger uit dan gedacht.

Informeer ook zeker even bij de verkoper of het om een vraagprijs of een meeneemprijs gaat. Soms staat het ook al in de advertentie vermeld. Houd er tijdens de zoektocht dus rekening mee dat de uiteindelijke prijs hoger kan komen te liggen.

 

 

9. Niet onderhandelen

Dat prijzen steeds vaker vaststaan, wil niet zeggen dat je niet moet onderhandelen. Toch zien we veel autokopers deze stap overslaan. Ze vinden het maar gedoe, ongemakkelijk of eng. Zonde, want er valt bijna altijd wel een mooi voordeel te behalen. We zien wel steeds meer meeneemprijzen, maar dat wil niet zeggen dat alle bedrijven meeneemprijzen hanteren. Bij een particuliere verkoper is dat meestal ook niet aan de orde.

Zo voorkom je het

Door te onderhandelen. Bij een particulier doe je dat voornamelijk over de vraagprijs. Een autobedrijf heeft een bepaalde marge op zijn auto’s, waardoor de onderhandelingsruimte beperkt is. Maar bij een particulier is daar geen sprake van.

Bij een autobedrijf heb je nog wat meer mogelijkheden om over te onderhandelen. Denk aan:

  • De vraagprijs van de nieuwe auto
  • De inruilprijs van je oude auto
  • Accessoires zoals een trekhaak
  • Een afleverpakket
  • Garantieperiode en voorwaarden

Er valt bijna altijd wel te onderhandelen over een van deze punten. Hou tijdens de onderhandelingen je ogen wel goed open. Er is een veelgebruikte tactiek onder autoverkopers om je het idee te geven dat je korting krijgt, terwijl je die in werkelijkheid zelf betaalt. Dat werkt zo:

De verkoper geeft je een mooie korting op je nieuwe auto. Dat heb je snel verdiend, denk je misschien. Maar vervolgens krijg je een veel te laag bedrag voor je oude auto. Op deze manier lijkt het dus alsof je korting krijgt, maar die betaal je via je oude auto gewoon zelf.

 

 

10. Te hoge verwachtingen van de auto hebben

Een auto is een gebruiksvoorwerp met een hoop techniek. En zoals met alles, kan er soms iets kapot gaan aan die techniek. Dat is al helemaal het geval wanneer je een tweedehands product koopt zoals een occasion. Toch hebben kopers vaak een te hoge verwachting van de auto. Ze verwachten dan dat ze drie jaar lang, zonder problemen met de auto kunnen rijden. En dat is gewoon niet realistisch. Er bestaat altijd een kans dat er iets kapot gaat. Daarnaast krijg je altijd te maken met kosten voor onderhoud en APK-keuringen.

Het opvallende is dat die verwachtingen vooral hoog zijn bij auto’s met een lage aanschafprijs en bij de zogenaamde youngtimers. Dit zijn auto’s van minimaal 15 jaar oud die voor ondernemers financieel aantrekkelijk zijn om aan te schaffen. Vergeet alleen niet dat die auto’s er al een heel leven op hebben zitten. Vaak zijn het ook nog de dure modellen die volgeladen zijn met elektronica. Hoge onderhoudskosten zijn eerder regel dan uitzondering. Voor bijvoorbeeld een Volvo XC90 van 15 jaar oud, moet je rekening houden met 2.000 tot 3.000 euro per jaar voor onderhoud en reparaties.

Zo voorkom je het

Houd er altijd rekening mee dat je een tweedehands product koopt. Er is altijd een kans dat je met onvoorziene kosten te maken krijgt. Hoe ouder de auto en hoe hoger de tellerstand, hoe groter deze kans is.

 

 

11. Zelf opdraaien voor reparatiekosten kort na aanschaf

Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Heb je net veel geld uitgegeven aan een tweedehands auto, blijkt er van alles mee aan de hand te zijn. Na een bezoek aan je eigen vertrouwde garage, ga je naar huis met een rekening van 1.500 euro. En je had ‘m nog maar twee weken. Hoe zuur is dat. Grote kans dat je die kosten niet zelf had moeten betalen, want je hebt altijd nog een vorm van wettelijke bescherming.

Zo voorkom je het

Als autokoper heb je altijd een bepaalde vorm van juridische bescherming. Krijg je vlak na aanschaf te maken met een gebrek, dan kan het zijn dat de verkoper dit gebrek kosteloos moet herstellen. Op zich is dit een mooie bescherming, maar in de praktijk brengt het een hoop stress met zich mee. Want het komt voor dat verkopers er alles aan om onder die ‘gratis’ reparatie uit te komen.

In het meest ongunstige geval, wordt het een juridische strijd. Dat kost je een hoop tijd, energie en geld. Dergelijke zaken slepen vaak wel maanden voort. In uitzonderingen zelfs langer dan een jaar. Daarom kun je ervoor kiezen om deze problemen voor te zijn, door vooraf bij de aanschaf duidelijke afspraken te maken over de garantie. Bijvoorbeeld door een garantiepakket af te nemen.

Op deze manier voorkom je discussie in geval van een gebrek vlak na de aanschaf. Het gebrek wordt zonder discussie herstelt, zodat je weer volop kunt genieten van je nieuwe auto. Ontstaat er kort na de aankoop een probleem, neem altijd eerst contact op met de verkoper.

 

 

Over deze lijst met 11 punten

De tips die je hierboven hebt gelezen, komen niet uit de lucht vallen. Bij Autocoach doen we er alles aan om de tweedehands automarkt transparanter te maken. Dat doen we al sinds 2011. Onze slogan is niet voor niets “Auto kopen geweldig maken”. Onze missie is om het aantal miskopen zo veel mogelijk terug te dringen. We hopen dat de bovenstaande tips daar aan bijdragen.

Toe aan een nieuwe auto? Koop hem samen met Autocoach!

Als je zelf te weinig kennis hebt van auto's of simpelweg geen tijd hebt om het allemaal uit te zoeken en regelen, dan kan Autocoach je hierbij begeleiden van A tot Z. Gemiddeld duurt de zoektocht naar een auto ruim 3 maanden. Met Autocoach staat jouw nieuwe auto gemiddeld al met 2 weken voor de deur. Bovendien is de kans op een miskoop minimaal en kunnen wij in veel gevallen een betere prijs en/of voorwaarden bedingen.

Het tarief van onze dienstverlening is afhankelijk van de gekozen service. Je kan full-service kopen zelf samenstellen op onze website.

Heb je vragen of wil je even sparren? 

Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.

Email: service@autocoach.nl

Telefoon: 072 - 201 9000

WhatsApp: https://wa.me/31857730225