Heb je afgelopen maandag Mr. Frank Visser doet uitspraak gezien? Een typisch verhaal waar wij regelmatig mee te maken krijgen hier bij Autocoach. Mr. Frank Visser laat 2 belangrijke dingen zien tijdens de uitspraak. Maar eerst even het verhaal (in het kort).
Robert
Specialist
01-08-2022
Mevrouw Mora heeft een nieuwe auto nodig en koopt een tweedehands Peugeot bij autohandel Treur. Ze hoopt hier jaren plezier van te hebben maar dat lukt niet helemaal.
De airco werkt niet naar behoren. Hij wordt of warm, of koud. Geen middenweg. Dit is al vanaf het begin. Dan gaat er in het eerste jaar ook nog een sensor kapot, de automaatbak moet gerepareerd worden en de auto trilt boven de 100 km/h.
Resultaat: 5.000 euro schade. En als het aan mevrouw Mora ligt, moet dat allemaal vergoed worden door autohandel Treur.
En dan de uitspraak van Mr. Frank Visser. Mevrouw Mora wordt deels in haar gelijk gesteld. De kosten om de airco werkend te krijgen, moeten vergoed worden door autohandel Treur. Het probleem was immers al aan de orde op het moment dat de auto gekocht werd (er is sprake van non-conformiteit).
Voor de kosten aan de versnellingsbak en de kapotte sensor kreeg mevrouw Mora echter geen cent vergoed. Deze gebreken zijn namelijk pas achteraf ontstaan na 40.000 kilometer gereden te hebben. Dat valt autohandel Treur niet aan te rekenen.
Deze uitspraak maakt twee punten heel duidelijk. Laten we ze even doornemen.
Mevrouw Mora had enkel een garantieverzekering op de motor en versnellingsbak. Toch moet autohandel Treur opdraaien voor de reparatiekosten van de airco.
Als je iets verkoopt, moet je namelijk een degelijk product afleveren. Je hebt recht op een goed product. Dit werkt bij alle producten zo. Niet alleen bij auto’s.
Ja, logisch natuurlijk. Maar veel mensen hebben simpelweg verkeerde verwachtingen van een auto. Ze denken dat ze jarenlang met een auto moeten kunnen rijden, zonder dat er iets kapot gaat.
Echter, een auto bestaat uit duizenden onderdelen. Het overgrote deel hiervan is onderhevig aan slijtage. Het is natuurlijk vervelend als je een dure reparatie voor je kiezen krijgt. Maar dat is het risico van autorijden.
En daar komt het uiteindelijk op neer. De kans op problemen verkleinen. Hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld door te zoeken naar veel voorkomende problemen van de auto die je op het oog hebt.
Er wordt weleens gezegd dat slechte auto’s niet meer gemaakt worden. Echter, dat is nu. Daar heb je niet zoveel aan als je een auto koopt van 10-15 jaar oud.
En ook nu heb je nog steeds slechte auto’s. Het gaat dan echter om een bepaald motorblok, een specifieke automaatbak of het cabriodak van een specifiek model.
Met onze kentekencheck adviseren wij je ook over dit soort punten.
Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.
Full-service
Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af.
Aankoopkeuring
Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.
Auto Zoeken
Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.
We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.
Eerst even contact?
Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.