Het is nu ongeveer vijf maanden geleden dat ik met mijn nieuwe baan bij Autocoach begon als online marketeer. Tot voor kort had ik geen auto nodig voor mijn werk. Reizen met het openbaar vervoer was prima te doen. Nu ligt dat echter anders. Elke dag van Zutphen naar Nijkerk op en neer met de trein is niet echt ideaal. Het werd dus tijd voor een auto. Onze eerste auto.
Robert
Specialist
29-07-2022
In dit artikel vertel ik je welke overwegingen (en beslissingen) we gemaakt hebben en welke kosten er allemaal bij komen kijken.
Lees ook: De 4 belangrijkste tips om zonder zorgen je eerste auto te kopen
Er zijn natuurlijk een hoop auto’s te vinden. Het liefst zou ik een mooie BMW aanschaffen. Maar ja, we willen ook nog een keer een huis kopen. De BMW moet dus even wachten.
Onze eerste auto werd vooral gekocht met het oog op onze portemonnee. Het is belangrijk om eerst je budget te bepalen. Dan vallen er al een hoop auto’s af. Daarnaast is het goed om te bepalen wat je met de auto wilt doen en hoeveel kilometer je gaat rijden.
Heb je al kinderen of ben je van plan die binnenkort te krijgen? Dan is een 5-deurs auto wel zo handig. En wellicht ook een auto die iets groter is dan een Citroën C1 bijvoorbeeld.
Tip 1: Bepaal eerst je budget. Dat maakt het kiezen van een auto makkelijker.
Tip 2: Wil je binnen enkele jaren kinderen? Overweeg dan een 5-deurs auto te kopen met ruimte voor zaken als een kinderwagen.
Wij denken zelf de komende jaren nog met zijn tweeën te zijn. Een 3-deurs is voor ons dus geen probleem. En dan het aantal kilometers nog. Want moeten we een diesel of benzine kopen? Daar hebben we best even over getwijfeld.
Een diesel zou voor ons in maandelijkse lasten ongeveer net zo duur zijn als een benzine. De aanschafwaarde was voor een diesel echter ongeveer € 1000-1500 hoger.
Aan de andere kant schrijft een diesel minder snel af, waardoor je hem voor een hogere prijs weer kunt verkopen. Ik moet wel opmerken dat we alleen naar woon-werk kilometers hebben gekeken.
In die situatie zijn de kosten voor benzine en diesel gelijk. Dit houdt echter wel in dat we op elke privé-kilometer zouden besparen. De wegenbelasting betaal je toch al, ongeacht het aantal kilometers.
Ook hebben we puur naar de maandelijkse kosten gekeken. Dus niet naar afschrijving en verschil in onderhoudskosten (zoveel tijd hadden we nu ook weer niet ;)).
Uiteindelijk hebben we besloten om voor een diesel te gaan. Niet om de eventuele besparing, maar omdat een diesel vaak wat comfortabeler rijdt op de snelweg.
Door het hogere koppel (vooral bij lage toeren), gaat invoegen en inhalen stukken gemakkelijker. Na een oriënterende zoektocht hebben we besloten dat het een Renault Twingo moest worden. Eentje vanaf bouwjaar 2011.
De diesels waren ongeveer € 1000,- duurder dan de benzineversies. Tenzij je een kilometerstand van 200.000 km geen probleem vindt. Dat vonden wij zelf wat te hoog. We denken zo’n 4 jaar met de auto te doen.
Dat houdt in dat we in die tijd bijna 127.000 kilometer rijden, exclusief privé-kilometers.
Lees ook: Kilometerstand en bouwjaar. Hoe belangrijk zijn deze getallen?
Tip 3: Houd met de keuze tussen diesel en benzine niet alleen rekening met de kosten. Kleine benzineauto’s zijn vaak behoorlijk traag, wat voor frustratie kan zorgen op de snelweg.
Uiteindelijk vonden we een erg nette tweedehands Renault Twingo 1.5 dCi Dynamique uit 2012. Geen hele stoere auto voor een vent, maar die komt er nog wel ;).
Voor zo’n kleine auto is hij best luxe uitgevoerd met onder andere automatische airco, cruise controle, centrale deurvergrendeling, verwarmde en elektrisch verstelbare buitenspiegels, in hoogte verstelbaar stuur en bestuurdersstoel.
Ook zitten er in de Dynamique twee afzonderlijk te verschuiven achterstoelen in. Doe je veel boodschappen, dan schuif je de stoelen naar voren.
Ga je met z’n vieren op pad, dan schuif je ze helemaal naar achteren en kunnen volwassenen er prima zitten (heb ik uitgeprobeerd!).
De kilometerstand stond op dat moment op 121.800 kilometer. Voor een diesel is dat niet veel. Daar kunnen nog makkelijk 127.000 kilometers bij.
Tip 4: Een lage kilometerstand is niet altijd beter. Belangrijker is hoe de auto onderhouden is en hoe er met de auto gereden is. Snelwegkilometers zorgen voor minder slijtage dan stadsritjes.
Tip 5: Bijna alle auto’s moeten bij een bepaalde kilometerstand een nieuwe distributieriem. Achterhaal bij welke kilometerstand dit nodig is (bij de dealer eventueel). Controleer ook of de auto al een nieuwe riem heeft of dat hij binnenkort vervangen moet worden.
De auto was ook nog eens zeer gunstig geprijsd. Eigenlijk vergelijkbaar met een benzineversie. Onderhandelen had dan ook geen zin. Afleverkosten zaten er ook niet bij. Het was inpakken en wegwezen.
Maar goed, de aanschaf van de auto is nog maar een deel van de kosten. Ik ga je nu vertellen over de overige kosten die erbij komen kijken zoals wegenbelasting, verzekering en meer.
De eerste maandelijkse kostenpost is de wegenbelasting. Er was een tijd dat auto’s als de Twingo 1.5 dCi, wegenbelastingvrij waren. Die tijd is echter voorbij en betaal je voor een auto van 955 kg € 78,- per maand.
Dat is een fors verschil als je het vergelijkt met de € 21,- die je betaalt voor dezelfde auto met benzinemotor. Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt door de toeslag voor het feit dat je een diesel rijdt: € 42,- per maand om precies te zijn.
En dan is er nog het verschil in gewicht. De dieselversie weegt 116 kg meer dan de benzineversie. De kosten voor wegenbelasting kunnen trouwens per provincie verschillen. Meestal scheelt het enkele euro’s per maand.
Bereken gemakkelijk de wegenbelasting voor jouw auto met de rekenhulp van de Belastingdienst.
Sluit je voor het eerst een autoverzekering af, dan krijg je nog geen korting en betaal je de volle mep. Je hebt immers nog geen schadevrije jaren opgebouwd, dus ook nog geen korting.
Jongeren tot 24 jaar betalen meestal nog een extra toeslag. Kijk ik naar een simpele WA-verzekering, dan betaal je ongeveer € 20,- per maand extra tot je 24e.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor WA-plus inclusief schadeverzekering voor inzittenden. Daarvoor betalen we € 64,- per maand.
Tip 6: Koop je een auto van € 1000-3000,-, dan zou ik absoluut gaan voor een simpele WA-verzekering.
Dat je verzekerd bent voor schade door eigen schuld is een lekker idee. Houd er echter rekening mee dat je bij elke schade een schadevrij jaar inlevert. Je premie gaat dan dus ook omhoog.
Heb je nog geen schadevrije jaren en veroorzaak je zelf schade? Dan kom je dus in de min (malus) en wordt je verzekering nog duurder.
Er geldt wel een uitzondering voor: schade door wilde dieren, joyriding, diefstal, luchtvaartuigen, vervoer van gewonde personen, ruit-, hagel-, brand-, storm- en inbraakschade. Deze schades hebben geen invloed op je schadevrije jaren (bron: Independer).
Je kunt er ook voor kiezen om de reparatie zelf te betalen. Je moet je dan echter afvragen of een allriskverzekering wel zin heeft.
Hieronder heb ik even een overzicht gemaakt van de verschillende premies. Hierbij ga ik voor het gemak even uit van de goedkoopste aanbieder zonder aanvullende verzekeringen. Dit is op basis van onze Renault Twingo diesel en een leeftijd van 26 jaar.
WA | WA-plus | Allrisk |
€ 32,- | € 38,- | € 72,- |
Tip 7: kijk ook goed naar de verschillen in de polisvoorwaarden. De goedkoopste verzekering is niet altijd de beste voor jou. Denk aan hulp in binnen- en buitenland, vervangend vervoer bij reparatie, eigen risico, aangesloten schadeherstellers en meer.
En toen stond je ineens aan de kant van de weg. De auto doet niets meer…. Wie bel je dan? Overweeg of je pechhulp wilt. Waarschijnlijk denk je dan als eerste aan de Wegenwacht van de ANWB.
Je hebt drie verschillende tarieven voor pechhulp binnen Nederland, variërend van € 55 tot € 124 per jaar. Voor jongeren t/m 24 jaar kost het goedkoopste pakket € 33,-.
Wil je ook in het buitenland gebruikmaken van de Wegenwacht, dan betaal je tussen de € 85 en de € 199 per jaar. Let op: bij de goedkoopste pakketten is pechhulp in je woonplaats uitgesloten. Voor jongeren t/m 24 beginnen de pakketten bij € 55,-.
Een auto heeft onderhoud nodig. Het is immers een gebruiksvoorwerp. Je hebt standaard kosten zoals Apk-keuring, een grote beurt en een kleine beurt. Een apk-keuring kost vaak rond de € 20,-.
Dat is natuurlijk zonder de eventuele gebreken die aan het licht komen. Iets wat in ieder geval eens vervangen moet worden zijn de remmen, banden en de distributieriem. Om je een idee te geven:
Twee remblokken kosten voor de Twingo ongeveer € 300,- samen. Over 15.000 kilometer moet de distributieset vervangen worden.
Dat gaat ons ongeveer € 750,- kosten. Banden gaan gemiddeld genomen rond de (voorbanden) 45.000 kilometer en (achterbanden) 70.000 kilometer mee. De banden op onze Twingo kosten op dit moment rond de € 45,- per stuk.
Dan heb je nog onvoorziene reparaties. Er gaat nu eenmaal weleens iets stuk wat niet stuk hoort te gaan. Dat heb je helaas bij elk merk en elk type auto. Sommige mensen hebben geluk en hebben nooit iets.
Anderen betalen zich scheel aan onvoorziene reparaties. Hoe goed je auto ook is, je hebt dus altijd kosten. Hoe veel dat is weet je uiteindelijk pas als je de auto hebt.
Tip 8: Zet elke maand wat geld opzij voor onderhoud. Met € 25,- per maand, spaar je al € 300,- in een jaar. Genoeg voor een setje nieuwe banden, reiniging van de airco of een beurt.
De meest voor de hand liggende kosten hebben we nu wel gehad. Maar er zijn nog meer kosten. Bijvoorbeeld voor de brandstof die je betaalt om naar de auto te rijden. Onze auto stond in Noord-Brabant en ik ben er twee keer heen gereden.
Eén keer voor de proefrit en nog een keer toen ik de auto op ging halen. In totaal 500 kilometer. Dat kost je zo een paar tientjes aan brandstof.
En hoe zit het met de parkeergelegenheid bij je woning? Wij wonen in de binnenstad, dus de auto staat niet voor de deur. En gratis parkeren kan niet in het centrum.
Het scheelt dat betaald parkeren ’s avonds niet van kracht is, maar in het weekend wel. Je betaalt je dan scheel aan parkeergeld. Wij hebben daarom een parkeervergunning gekocht.
De parkeervergunning kost ons € 128,50 per jaar. Dat komt neer op € 10,71 per maand. Dat valt naar mijn idee nog mee. Ter vergelijking: in het centrum van Amsterdam betaal je € 330-535,- per jaar.
Kostenoverzicht
Wat | Kosten per jaar |
Wegenbelasting | € 936,- |
Autoverzekering | € 768,- |
Brandstof (diesel) | € 1560,- |
Parkeervergunning | € 128,50 |
Beurt (gemiddeld) | € 177,- |
Apk-keuring | € 20,- |
Totaal per jaar | € 3589,50 |
€ 3589,50 per jaar dus. Een flinke klap geld. Het komt neer op ongeveer € 300 per maand. De grootste kostenpost is de brandstof voor ongeveer 30.000 kilometer per jaar.
Een paar opmerkingen over het overzicht hierboven. Bij de beurten ga ik uit van de kosten die ze rekenen bij een universeel garagebedrijf. Bij de Renaultdealer betaal je ongeveer het dubbele. De onderhoudskosten zijn nogal hoog bij Renault.
Natuurlijk heb ik de auto laten keuren door één van mijn collega’s. Zo wist ik dat de auto technisch in orde was. Na bijna 15.000 km bevalt de auto nog erg goed. Op een paar kleine elektronische storingen na (typisch Renault).
Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.
Full-service
Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af.
Aankoopkeuring
Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.
Auto Zoeken
Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.
We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.
Eerst even contact?
Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.