30.000+ autokopers gingen je voor
Snel in heel Nederland
Gemak en zekerheid
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Onderhandelen bij tweedehands auto? Zo pakken wij het aan

Er valt bijna altijd te onderhandelen over de prijs van een auto. Zowel bij nieuwe auto's als bij occasions. Maar de vraag is natuurlijk hoeveel je kunt afdingen op een auto. En van welk percentage kun je uitgaan? Wat is de invloed van een inruilauto op de onderhandelingen, en hoe werkt onderhandelen eigenlijk? In dit artikel lees je hoe Autocoach keer op keer tot de beste deal komt

Foto van Robert

Robert
Specialist
03-10-2022

Het helpt als je weet waar je over praat

We kunnen ons goed voorstellen dat je niet goed weet hoe je moet onderhandelen. Zeker als je geen verstand hebt van auto's. Hoe weet je dan wat je onderhandelingsruimte is?

Autocoach kent de occasionmarkt als geen ander. Onderhandelen is iets wat wij dagelijks doen. Het grote voordeel is dat we daardoor precies weten waar we het over hebben. Daar gaan we zo dieper op in.

Hieronder vertellen we hoe wij dagelijks onderhandelen op 4 verschillende manieren.

Wij onderhandelen vooraf

Onderhandelen pakken wij net even iets anders aan. Normaal gesproken ga je eerst de auto bekijken, een proefrit maken, en daarna praten over de prijs. Bij Autocoach draaien we het om. Wij beginnen juist met onderhandelen. Dat heeft een aantal voordelen. 

Ten eerste je onderhandelingspositie. Hoe meer jij laat blijken dat je de auto wil hebben, hoe slechter je onderhandelingspositie. De verkoper heeft al snel door dat je de auto toch wel wil kopen.

Ten tweede is het belangrijk om te weten wat de best mogelijke deal is. Misschien kom je er uiteindelijk wel achter dat de auto duizenden euro’s boven je budget zit. Zonde van je tijd. 

Ten derde maakt dat onze positie sterker op het moment dat er aandachtspunten uit de aankoopkeuring komen. Er ligt namelijk al een deal op tafel. Voor de verkoper een extra reden om de auto netjes in orde te maken voor de aflevering.

Aankoopkeuring Grijs Kenteken 1024x729 1170x468

1. Ruimte in de vraagprijs

Dit is een hele belangrijke om te weten in hoeverre je kunt afdingen. We rekenen precies uit wat de gangbare vraagprijs van de auto is, en vergelijken dat met de daadwerkelijke vraagprijs. We hebben tools die ons daarbij helpen.

Die tools werken met percentages. Als de vraagprijs van een occasion op 100% staat, dan wordt er een eerlijke prijs voor de auto gevraagd.

Staat de vraagprijs op 85%, dan weten we dat we te maken hebben met een scherpe prijs. De kans dat er dan nog iets van de prijs afgaat is klein. Het is dan meestal interessanter om het voordeel te behalen op extra's. 

Maar de prijs kan ook op 120% zitten. Dat betekent dat de auto een stuk duurder is dan vergelijkbare auto's. Grote kans dat hier juist wel ruimte in de vraagprijs zit.

2. Afleverpakketten

De vraagprijzen van occasions zijn tegenwoordig anders dan jaren geleden. Toen zat er meer onderhandelingsruimte in de vraagprijs. Nu zijn de prijzen (relatief gezien) een stuk lager, waardoor er automatisch minder onderhandelingsruimte overblijft.

Tegenwoordig is het helemaal niet gek als de uiteindelijke prijs die je betaalt, juist hoger ligt dan de vraagprijs. Dit komt door bijkomende kosten zoals een afleverpakket. Bijna elk autobedrijf biedt ze aan. 

Echte Prijs Voor V Ws Polo

In zo'n afleverpakket vind je extra kosten voor bijvoorbeeld noodzakelijk onderhoud of garantie. Hieronder enkele voorbeelden van onderdelen die je in een afleverpakket tegenkomt:

  • Onderhoudsbeurt volgens schema
  • Nieuwe APK bij aflevering
  • Garantie
  • (deels) Gevulde brandstoftank
  • Nieuwe mattenset
  • Poetsbeurt in- en/of exterieur
  • Mobiliteitsgarantie zoals pechhulp

De inhoud van een afleverpakket verschilt per autobedrijf. Bij Autocoach controleren we ook altijd of een afleverpakket wel interessant is. Want heb je die garantie wel nodig als je ook al wettelijke garantie hebt? En is het dan niet voordeliger om zelf een onderhoudsbeurt uit te laten voeren? Het antwoord op deze vragen verschilt per situatie. 

3. Extra's

Het kan zijn dat er geen onderhandelingsruimte in de prijs zit. Vaak wordt de prijs dan aangeduid als 'meeneemprijs'. Je krijgt de auto dan mee zoals deze is. Heb je ook geen behoefte aan een afleverpakket? Dan kunnen we altijd nog onderhandelen over extra's.

Met extra's bedoelen we zaken zoals een set nieuwe all-season banden of het monteren van een trekhaak. Bijkomend voordeel is dat de extra’s, zoals een trekhaak, al gemonteerd is op het moment dat je de auto ophaalt (of thuis laat bezorgen).

Profieldiepte Band Meten

4. Technische staat van de auto

Een auto is een complex product. En hoe complexer een product is, hoe meer er kapot kan gaan. In 90% van de gevallen komen er aandachtspunten uit onze technische inspecties. We maken een uitgebreid rapport van al onze bevindingen. 

Met zo'n rapport hebben we een sterke onderhandelingspositie. Er komen bijna altijd aandachtspunten uit die jij als consument niet had kunnen zien. Dankzij deze punten onderhandelen we een lagere verkoopprijs, óf spreken we af dat ze binnen de vraagprijs worden verholpen. Dat kan ook een uitkomst zijn.

Het scheelt jou in ieder geval een hoop frustratie en gedoe na de aanschaf. 

Onderhandelen met of zonder inruilauto

Hier kan het spelletje gevaarlijk worden. Misschien biedt de verkoper een mooie korting aan op je nieuwe auto. Je denkt al snel dat je een mooie deal te pakken hebt. Maar wat geeft de verkoper voor je inruilauto? En is dit een redelijke prijs, of betaal je via je inruilauto die 'korting' eigenlijk zelf?

Om dit te weten te komen is het noodzakelijk om te weten wat je oude auto nog op zou moeten leveren. Hierbij hoef je niet af te gaan op de verkoopwaarde, maar de inruilwaarde. Daar zit een belangrijk verschil in. De inruilwaarde zal altijd lager zijn, omdat het autobedrijf er ook nog aan moet verdienen.

Maar hoe weet je nou of de voorgestelde inruilwaarde een goede prijs is? Bij Autocoach doen we dat als volgt: 

Voordat we voor je gaan onderhandelen, vragen we binnen ons netwerk prijzen op voor jouw auto. Door deze vraag breed uit te zetten, krijgen we meerdere biedingen. Zo weten we ook of de inruilprijs van de verkoper interessant is of niet. Liggen de prijzen te ver uit elkaar, dan adviseren we je de auto te kopen zonder inruil, en je oude auto via ons netwerk te verkopen.

Verschil van 6.000 euro

De bovenstaande aanpak scheelt je potentieel duizenden euro's. Recent hadden we een extreem geval. Onze klant kreeg van de verkoper een inruilprijs van 26.000 euro geboden. Via het netwerk van Autocoach kregen we ook meerdere biedingen binnen. 

Het hoogste bod uit Nederland was 28.500 euro. Maar we kregen ook een bod uit Frankrijk van 32.000 euro. Een verschil van maar liefst 6.000 euro.

De klant had nooit verwacht dat er zoveel verschil in zou zitten. Zonder onze hulp had hij het bod van 26.000 euro geaccepteerd. Nu rijdt zijn oude auto ergens in Frankrijk rond.

Uiteindelijk gaat het er niet om of je korting krijgt, of een hogere inruilwaarde. Uiteindelijk gaat het erom wat je aan het eind van de streep betaalt. De best mogelijke deal. Dat is waar we voor zorgen.

Inruilwaarde is geen verkoopwaarde

Nog een laatste tip: verwacht niet teveel van de inruilwaarde van je oude auto. Die is niet te vergelijken met de verkoopwaarde. De verkoper moet ook nog iets aan die auto verdienen. Ga dus uit van een inruilprijs die fors lager is dan de verkoopwaarde of de vraagprijs van vergelijkbare auto’s.

Lees ook: Auto inruilen of zelf verkopen?

Onderhandelen met particuliere verkoper

Bij een autobedrijf heb je verschillende onderdelen om over te handelen. De vraagprijs, afleverpakketten, extra's en eventueel een inruilauto. Bij een particulier zijn die laatste drie niet van toepassing. We kunnen dan alleen onderhandelen over de vraagprijs. En dat lukt bijna altijd. 

Want die particuliere verkoper weet ook dat hij veel minder voor z'n auto krijgt als hij deze inruilt. De inruilprijs die autobedrijven betalen ligt nou eenmaal een stuk lager. Logisch ook, want zij moeten er ook nog wat aan verdienen. 

In dat licht gezien heeft een particuliere verkoper veel meer ruimte in zijn vraagprijs. Want ook met een leuke korting zal de opbrengst een stuk hoger zijn dan bij inruil.

Renault Twingo Op De Brug Tijdens Aankoopkeuring

Komen we tijdens de aankoopkeuring gebreken tegen? Dan resulteert dat meestal ook in een lagere verkoopprijs. Want een particulier kan de gebreken niet in eigen beheer herstellen. Dan is het makkelijker om wat korting te geven, zodat je de auto zelf kunt herstellen.

Houd er ook rekening mee dat een auto van een particulier hoogstwaarschijnlijk toe is aan onderhoud.

Zie je ook zo op tegen dat onderhandelen?

Logisch, want er komt een hoop bij kijken. En als leek op het gebied van occasions weet je vaak niet welke onderhandelingsruimte er is. 

Met onze service Screenen & Onderhandelen lossen we dat probleem voor je op. Hierboven heb je precies gelezen hoe wij dat aanpakken. Je ontvangt gegarandeerd de beste deal voor jouw nieuwe auto. Zonder stress of frustraties. 

Lees meer over Screenen & Onderhandelen en vraag direct aan.

Veelgestelde vragen over onderhandelen

Hoeveel procent korting krijg je gemiddeld op een occasion?
Door de verschillende prijsstellingen van autobedrijven (zoals de meeneemprijs) is het lastig om een percentage te noemen. De kortingen die we bedingen variëren van honderden tot duizenden euro’s. Over het algemeen kunnen we wel zeggen dat we onszelf terugverdienen. 

Hoeveel marge zit er op een tweedehands auto?
Dat is niet te zeggen. En uiteindelijk gaat het daar niet om. Het gaat erom wat je onderaan de streep moet betalen. Wij zorgen voor de best mogelijke deal voor jou.

Wat zijn bekende trucjes als het gaat om de prijs van een  tweedehands auto?
De verkoper wil natuurlijk zoveel mogelijk aan de auto verdienen. Een bekende truc is om een leuke korting op de vraagprijs te geven, en tegelijkertijd veel te weinig te betalen voor je inruilauto. Op die manier lijkt het een goede deal, maar eigenlijk betaal je de 'korting' via je inruilauto terug.

 

Overweeg je om een occasion te kopen? Kies voor Full-service kopen van Autocoach en laat ons ook de onderhandelingen doen!

Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.

Ontdek full-service kopen      Bel ons op 072-2019000


Heb je vragen of wil je even sparren? 

Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.

Telefoon: 072 - 201 9000

Email: service@autocoach.nl

WhatsApp: https://wa.me/31857730225