Wat heb je liever: een hogere prijs, of geen gedoe met mensen aan de deur? Het zijn twee belangrijke verschillen tussen het zelf verkopen en het inruilen van je oude auto. Hieronder vertellen we de verschillen in opbrengst en alle kenmerken.
Robert
Specialist
18-10-2022
Auto inruilen |
Auto zelf verkopen |
Lagere opbrengst |
Hogere opbrengst |
Onrealistische biedingen mogelijk |
Bieder komt niet opdagen |
Heel gemakkelijk |
Vreemden aan de deur |
Snel van je auto af |
Geduld nodig |
Geen extra vaste lasten |
Tijdelijk extra vaste lasten |
Geen gedoe met advertenties aanmaken |
Zelf foto's en advertenties maken |
Het grootste verschil tussen inruilen en zelf verkopen, zit in de opbrengsten. Een auto inruilen levert (uitzonderingen daargelaten) een stuk minder op dan de auto zelf verkopen. En de reden is simpel. Het autobedrijf waar je je auto inruilt, moet een marge inbouwen. Ze kunnen natuurlijk geen auto’s verkopen zonder erop te verdienen. Want waar betalen ze dan alle bedrijfskosten van?
Verkoop je je auto aan een particulier, dan heb je daar geen last van. Want die particulier hoeft de auto niet door te verkopen. Dat betekent dat je je auto voor een hoger bedrag kunt verkopen.
Mensen die onzinbiedingen doen, of simpelweg niet op komen dagen. Klinkt dat bekend? Zo gaat het vaak ook bij de verkoop van een occasion. Je ontvangt een bod van 6.000 euro, terwijl je een vraagprijs hebt van 9.995 euro. Of je hebt een afspraak staan voor een proefrit, maar de bieder komt niet opdagen en laat ook niets meer van zich horen.
De één stoort zich eraan, dan ander heeft het er graag voor over. Ook als bieders wél op komen dagen, wordt niet iedereen blij. Je krijgt vreemden over de vloer, je moet ze in je auto laten rijden, en daarna begint ook nog het gepingel over de prijs.
Of het bij je past, is helemaal aan jou. De een moet er niet aan denken, terwijl de ander het juist een sport vindt. In welke categorie val jij? Dat is de vraag die bepaalt voor welke optie jij kiest: geld of gemak.
Je hoort maar al te vaak dat mensen schrikken als ze het bod op hun inruilauto horen. Misschien herken je het zelf ook wel. De reden is simpel: veel mensen vergeten dat (zoals hierboven al beschreven) een autobedrijf een marge moet inbouwen.
Ze navigeren naar een occasionsite, zoeken een auto die vergelijkbaar is met hun eigen auto, en kijken dan naar de vraagprijs. Met dat bedrag in hun achterhoofd gaan ze op zoek naar een andere auto. En wanneer het dan over de inruil gaat, blijkt die ineens een stuk minder waard te zijn. Ai, dat is een domper.
Soms wordt de vooraf opgegeven inruilwaarde ook nog naar beneden bijgesteld. Je hebt dan vooraf een inruilbod gekregen, maar zodra je langskomt met je auto, vertelt de verkoper je dat de auto helaas toch minder waar is. Het is een bekende truc om je naar de showroom te lokken.
Er is een hele goede reden om vooraf uit te zoeken wat je oude auto ongeveer waard is. Het is vooral belangrijk wanneer de inruilwaarde een belangrijke hap uit je budget neemt.
Stel, je denkt dat je nog 8.000 euro voor je auto krijgt, en je bent bereid om 12.000 euro bij te leggen. Je gaat op zoek naar auto’s met een prijs tot maximaal 20.000 euro. Op een gegeven moment heb je ‘m gevonden. Dit moet hem worden.
En dan vertelt de verkoper dat hij 5.000 euro voor je oude auto geeft. Je komt dus 3.000 euro te kort voor de auto die je in gedachten al bij je voor de deur ziet staan. Dat is pijnlijk. Je kunt nu twee dingen doen. Kijken of je 3.000 euro extra bij kunt leggen, of de auto laten staan en je budget bijstellen (of gebruikmaken van ons internationale netwerk).
En dan is er nog een regen om goed op te letten. Kijk, uiteindelijk gaat het niet zozeer om de inruilwaarde, maar om wat je onderaan de streep moet bijbetalen. En daar schuilt een mogelijk gevaar.
Dat wordt vooral een gevaar als je niet weet wat een eerlijke inruilprijs voor je oude auto is. Het komt voor dat de verkoper je een mooie korting op je nieuwe auto geeft, terwijl je aan de andere kant een veel te lage inruilprijs voor je oude auto krijgt.
Kortom: die ‘korting’ betaal je uiteindelijk zelf.
Maak je gebruik van onze services, dan zoeken we actief naar de hoogst mogelijke inruilprijs voor je auto. De meeste klanten kiezen voor een combinatie van screenen, onderhandelen en de aankoopkeuring.
Normaal gesproken maak je eerst een proefrit. En wanneer je zelf besloten hebt dat je de auto wil kopen, ga je onderhandelen. Bij Autocoach draaien we dit om. Wij beginnen juist met het onderhandelen. We onderhandelen eerst de beste deal uit, en dan gaan we de auto pas inspecteren.
Nadat de verkoper ons een inruilwaarde heeft gegeven, bieden we je oude auto aan in ons internationale netwerk. Op deze manier ontvangen we meerdere biedingen op je auto. Ontvangen we biedingen die ongeveer net zo hoog zijn als de inruilwaarde van de verkoper, dan kun je je auto het beste daar inruilen. Dat is net zo makkelijk.
Maar in meer dan 50% van de gevallen, ontvangen we uit ons netwerk hogere biedingen. En dan adviseren we je om je nieuwe auto zonder inruil te kopen. Wij verkopen je oude auto dan aan de hoogste bieder uit ons netwerk.
Ook dat gaat super simpel. Je auto wordt gewoon bij je thuis opgehaald en het bedrag wordt verrekend met je nieuwe auto. In extreme gevallen scheelt het je duizenden euro’s.
Recent hadden we zo’n extreem geval. De verkoper deed een inruilbod van 26.000 euro. Uit ons netwerk kregen we meerdere biedingen binnen. Het hoogste bod uit Nederland bedroeg 28.500 euro. Al een mooi verschil toch? Maar er kwam ook nog een bod uit het buitenland van 32.000 euro. Kijk, dat is helemaal een groot verschil. Die auto rijdt ondertussen rond in Frankrijk.
Lees dan meer over onze service Inruilen & Verkopen.