100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Het verschil tussen inruilwaarde, dagwaarde en andere prijssoorten

In de zoektocht naar een tweedehands auto, kom je verschillende prijssoorten tegen. Inruilwaarde, dagwaarde, handelswaarde, vraagprijs, meeneemprijs. Weet jij nog wat de verschillen zijn? Hieronder nemen we je mee langs alle soorten en kenmerken.

Foto van Robert

Robert
Specialist
18-10-2022

Vraagprijs

Als we het hebben over de vraagprijs, dan weten de meeste mensen wel wat daarmee bedoeld wordt. Het is de prijs die gevraagd wordt voor de occasion die je op het oog hebt. De term “vraagprijs” laat eigenlijk al doorschemeren dat er nog wel te onderhandelen valt. Hoeveel ruimte er in de prijs zit verschilt per auto en per verkoper. We zien tegenwoordig ook vaak de term “meeneemprijs”.

Meeneemprijs

Autobedrijven en particulieren zijn steeds meer aan het concurreren op de prijs van hun occasions. En wanneer je als verkoper je vraagprijs lager maakt, blijft er uiteraard minder ruimte over om te onderhandelen

Daarom zie je regelmatig de term “meeneemprijs” bij een occasion staan. Dit is dus geen vraagprijs meer, maar een vaste prijs. Je kunt de auto voor die prijs meekrijgen, maar dan krijg je ‘m zoals hij is. Geen extra’s zoals een onderhoudsbeurt waar de auto aan toe is, of een set nieuwe banden. Voor alles wat je erbij neemt, mag je bijbetalen.

Profieldiepte Band Meten

Hou hier rekening mee wanneer je je oriënteert op een tweedehands auto. De kans is groot dat je in bovenstaand geval uiteindelijk hoger uitkomt dan de meeneemprijs. 

Stel, je hebt een budget van 14.000 euro. Je ziet een auto staan voor 13.945 euro. Je denkt, dat is ‘m. Maar die prijs blijkt een meeneemprijs te zijn. Tijdens de bezichtiging zie je een schaafplekje op de bumper, de auto is toe aan een onderhoudsbeurt en de banden zijn bijna aan vervanging toe. Bijkomende kosten: 1.200 euro. 

Daarmee kom je dus uit op 15.145 euro. Toch 1.145 euro boven je budget. Het is wel heel erg zonde als je daardoor moet afzien van de aanschaf. Daarom is het beter om vooraf te weten wat de best mogelijke deal is. Zo pakken wij dat in ieder geval aan tijdens het Screenen & Onderhandelen.

Inruilwaarde

We horen maar al te vaak dat autokopers teleurgesteld zijn over de inruilwaarde van hun oude auto. En dat is ook wel logisch. Want bij inruil krijg je een stuk minder voor je auto, dan wanneer je ‘m zelf verkoopt aan een particulier. 

En dat heeft alles te maken met marge. Een autobedrijf moet nu eenmaal winst maken op jouw oude auto. Hij moet ‘m dus voor een lage prijs inkopen, om er nog wat aan te verdienen. 

Verkoop je je auto aan een particulier, dan heb je niets te maken met marges. Resultaat: het levert je meer geld op. Maar daar zitten ook nadelen aan. We schreven al eerder over de verschillen tussen inruilen en zelf verkopen.

Handelsprijs

De handelsprijs is tot op zekere hoogte te vergelijken met de inruilwaarde van je auto. Het grote verschil is de manier van verkoop. Je krijgt alleen met een inruilprijs te maken wanneer je je oude auto inruilt op een andere auto bij hetzelfde bedrijf. 

Bij een handelsprijs is er geen sprake van een nieuwe auto. Je biedt je oude auto aan bij een autobedrijf, zonder er een andere auto te kopen. Dit geldt bijvoorbeeld ook wanneer je je auto verkoopt aan een inkooppartij die je vaak op tv voorbij ziet komen.

Wat Is Een Stationwagen Volvo 960 960x352

De term handelsprijs wordt ook gebruikt onder autobedrijven onderling. Het is gebruikelijk dat autobedrijven auto’s onderling aan elkaar doorverkopen. Bijvoorbeeld omdat een bepaalde auto meer of minder past bij het type autobedrijf. Een Volvo-specialist vult zijn voorraad waarschijnlijk liever met Volvo’s dan met modellen van een ander merk.

De inruilwaarde ligt gemiddeld iets hoger dan de handelswaarde, omdat hierin een stukje korting verwerkt is. In ruim 50% van de gevallen is het interessanter om je oude auto via een ander kanaal te verkopen.

Dagwaarde

Alle bovenstaande prijssoorten hebben te maken met de aanschaf of verkoop van een auto. De dagwaarde is daarop een uitzondering. De dagwaarde heeft niets te maken met het bedrag wat jouw oude auto nog oplevert. 

Dagwaarde is een term die autoverzekeraars gebruiken. De dagwaarde is het bedrag wat ze aan je uitkeren bij diefstal, of wanneer je auto total loss wordt verklaard.

De hoogte van de dagwaarde wordt bepaald aan de hand van de nieuwwaarde, leeftijd, kilometerstand en de staat van de auto. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de populariteit of courantheid van de auto.

Je ontvangt dus geen lager bedrag omdat je toevallig een auto hebt die in Nederland moeilijk te verkopen is. Andersom geldt hetzelfde. Daarom kan het verstandig zijn om een oldtimer of sportwagen te laten taxeren. Grote kans dat je oldtimer een stuk meer waard is dan de dagwaarde.

Vooraf weten wat de beste deal is?

Wil je graag vooraf weten wat je inruilauto écht oplevert, en wat je onderaan de streep kwijt bent aan je nieuwe auto? Met onze service Screenen & Onderhandelen is dat precies wat we voor je uitzoeken. Meer weten?

Lees meer over onze service Screenen & Onderhandelen.