Het zal je maar gebeuren; heb je net een tweedehands auto gekocht, moet hij alweer naar de garage. Het is niet mis volgens de monteur. “Reken op 1500 euro aan reparatiekosten”. Wat nu? Op het koopcontract stond “Gekocht zoals gezien”. Heb je nu pech gehad? Niet altijd!
Robert
Specialist
03-06-2022
Het zal je maar gebeuren; heb je net een tweedehands auto gekocht, moet hij alweer naar de garage. Het is niet mis volgens de monteur. “Reken op 1500 euro aan reparatiekosten”. Wat nu? Op de koopovereenkomst stond “Gekocht zoals gezien”. Heb je nu pech gehad? Niet altijd!
Helaas kunnen wij je op dit moment niet helpen. Wij helpen consumenten juist voordat de auto wordt aangeschaft. Wat kun je dan wel doen? Neem contact op met de verkoper en probeer er samen uit te komen. Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met je rechtsbijstandsverzekeraar of juridisch specialist. Hij of zij kan je vertellen wat je het beste kunt doen. Het mooiste is natuurlijk als je er samen met de leverancier in goede harmonie uitkomt.
Advies voor de volgende auto die je aanschaft: zorg dat je alle communicatie en gemaakte afspraken (zoals garantie) op papier hebt. Juridische zaken duren vaak lang, kosten een hoop geld en zorgen voor veel negatieve energie. Hoe meer je op papier hebt, hoe sneller je weer door kunt.
Er zijn twee soorten garanties die regelmatig door elkaar gehaald worden. Garantie is een extra service die je bij de meeste autobedrijven af kunt nemen. Vaak is deze garantie onderdeel van een afleverpakket. Deze garantie betreft vaak een BOVAG-garantie, een eigen garantie of een zogenaamde garantieverzekering via een partij zoals Autotrust.
Als de versnellingsbak kapot gaat, ben je verzekerd voor (een deel van) de reparatiekosten.
Dit is een extra service waarvoor je ook extra betaalt. Maar er bestaat ook zoiets als wettelijke garantie. Dit wordt ook wel conformiteit genoemd. Dit is geen extra service en hier betaal je ook niet extra voor.
Dit zijn alle soorten garanties bij een tweedehands auto.
Als jij een product koopt dat zeker 2 jaar mee moet gaan, dan mag dit niet na 3 maanden kapotgaan. Gebeurt dit wel, dan klopt er iets niet. Het product doet het niet conform de afspraak. Er is nu sprake van non-conformiteit. In de meeste gevallen komt het erop neer dat de verkoper voor een passende oplossing moet zorgen. Bijvoorbeeld door het product kosteloos te repareren of door het volledige aankoopbedrag te retourneren.
Deze wettelijke garantie geldt dus voor alle producten die je als consument van een bedrijf koopt. Dus ook een tweedehands auto valt hieronder.
Van een auto mag je verwachten dat hij doet waarvoor je hem koopt: rijden. Dat lijkt heel simpel, maar toch zitten er een paar haken en ogen aan deze wettelijke garantie. Het is geen zwart-wit verhaal. De uitkomst verschilt ook per situatie.
Deze uitkomst wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de leeftijd, het bouwjaar en de prijs die je voor de auto betaald hebt.
Het gaat immers om redelijke verwachting. Van een occasion van 500 euro, mag je niet zoveel verwachten als van een auto van 20.000 euro. Hoe goedkoper de auto is, hoe lager je verwachtingen moeten zijn.
Koop je een auto van 20.000 euro en heb je er álles aan gedaan om de staat van de auto te bepalen en ontstaat er binnen 6 maanden een gebrek? Dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al aanwezig was tijdens de koop.
De verkopende partij moet dan het tegendeel bewijzen. Is dat niet mogelijk, dan draait hij/zij op voor de kosten om tot een oplossing te komen. Wordt het gebrek na 6 maanden ontdekt, dan ligt de bewijslast bij jou als koper.
Update: Goed nieuws! Met ingang van 27 april 2022 is de garantietermijn van 6 maanden verlengd naar 12 maanden. Dus ontstaat er binnen 12 maanden na aanschaf een gebrek? Dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al aanwezig was toen je de auto kocht.
Om te bepalen of je in het gelijk wordt gesteld, wordt niet alleen gekeken naar de auto. Wat heb je zelf gedaan om de kans op een dergelijke miskoop te minimaliseren?
Heb je geen onderzoek gedaan naar het autobedrijf en heb je zonder een proefrit te maken de auto gekocht? Dan heb je je niet gehouden aan de onderzoeksplicht en is de kans op een positieve uitkomst een stuk kleiner.
Het komt erop neer dat je er niet zomaar vanuit moet gaan dat het allemaal goed zit. Wees realistisch. Er zijn een hoop goede autobedrijven en een hoop slechte autobedrijven.
Je moet dus eerst proberen meer te weten te komen over het autobedrijf. Dit doe je door op Google te zoeken op de naam van het autobedrijf + ervaringen. Zie je alleen maar slechte ervaringen, dan is het denk ik wel duidelijk.
Helaas is er over veel autobedrijven niets te vinden. Je kunt ons altijd even bellen. Mijn collega’s komen dagelijks bij autobedrijven door het hele land over de vloer. Ondertussen hebben we al ruim 5000 autobedrijven bezocht.
Dan is het tijd om naar de auto zelf te kijken. Over het algemeen worden auto’s steeds betrouwbaarder. Toch zijn er nog steeds auto’s met specifieke problemen.
Zo hebben we het bekende TFSI-probleem van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze motoren kunnen tot wel 1 liter motorolie per 500 kilometer verbruiken. Reparatie kost tussen de 3.000 en 9.000 euro.
Een ander voorbeeld is de Volkswagen Eos. Een cabrio. Bij deze auto is een lekkend dak een veel voorkomend probleem.
Doe hier dus vooraf onderzoek naar en test (wanneer mogelijk) of de problemen zich bij de auto voordoen.
Er is een enorme hoeveelheid informatie te vinden aan de hand van het kenteken. Bijvoorbeeld: of de auto geïmporteerd is of niet, of de tellerstand logisch of onlogisch is en het aantal eigenaren.
Je hebt nu al een aardig compleet beeld van de auto en de aanbieder. Tijd voor de volgende stap. Maak áltijd een proefrit. Laat je niet gek maken door de verkoper, die zegt dat het niet nodig is.
Doe ook geen aanbetaling om een proefrit te maken. Dat is echt de grootste onzin die er is.
Tijdens de proefrit let je uiteraard op alles wat je hoort en voelt. Hoor je gekke geluiden? Schakelt de versnellingsbak soepel? Trekt het stuur niet naar links of rechts als je remt? Grijpt de koppeling goed aan (dus niet helemaal bovenaan)?
Houd je oren en ogen goed open. Neem altijd iemand mee. 4 ogen zien meer dan 2. En jij bent misschien wel verblind door liefde ;).
Je kunt natuurlijk ook altijd één van mijn collega’s met je meenemen. Je hebt dan de beschikking over iemand met meer dan 15 jaar ervaring in autotechniek. Deze collega voert een degelijke autokeuring uit.
Zo weet je precies wat de staat van de auto is.
Volg je al deze adviezen op, dan is de kans op een miskoop natuurlijk minimaal. Bij een geval van non-conformiteit, sta je sterk.
Maar wat als je een auto bij een particulier koopt? Tsja, dan wordt het een ander verhaal. De wettelijke garantie geldt namelijk alleen bij een overeenkomst tussen een particulier en een bedrijf.
Een aanschaf tussen twee particulieren kent dus geen wettelijke garantie. De onderzoeksplicht is in dit geval nóg belangrijker.
Lees ook: Auto bij een particulier of garage kopen?
Er zijn dus twee verschillende types garantie. De garantie als extra service, en de wettelijke garantie (ook wel conformiteit genoemd).
Deze wettelijke garantie geldt voor alle producten die gekocht worden bij een bedrijf. Een autoverkoper gebruikt vaak een zin als “Gekocht als gezien” in het koopcontract. Daarmee komt bij niet onder de wettelijke garantie uit.
Een mooi voorbeeld hiervan zagen wij in een uitzending van Mr. Frank Visser doet Uitspraak.
Of je in je gelijk wordt gesteld hangt af van meerdere factoren. Wat is een redelijke verwachting voor de auto? Dan is voor een auto van 500 euro minder dan bij een auto van 20.000 euro.
Een ander belangrijk punt is het onderzoeksplicht. Heb je zelf onderzoek gedaan naar de aanbieder en de staat van de auto (bijvoorbeeld een proefrit)?
Deze punten worden allemaal tegen elkaar afgewogen als het tot een juridische strijd komt en zal uiteindelijk de uitspraak bepalen.
Helaas kunnen wij je op dit moment niet helpen. Wij helpen consumenten juist voordat de auto wordt aangeschaft. Wat kun je dan wel doen? Neem contact op met de verkoper en probeer er in goede harmonie samen uit te komen. Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op jouw rechtsbijstand verzekeraar of juridisch adviseur.
Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.
Ontdek full-service kopen Bel ons op 072-201 9000
Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.
Telefoon: 072 - 201 9000
Email: service@autocoach.nl
WhatsApp: https://wa.me/31857730225