100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Kilometerstand controleren: uitleg, tips en veelgestelde vragen

Stel je voor: je staat op het punt om je spaargeld uit te geven aan een tweedehands auto. Je hebt er eentje op het oog die aan al je wensen voldoet. In gedachten zie je ‘m al voor je huis staan. Jouw auto. Maar dan komt de eerste twijfel naar boven.

Foto van Robert

Robert
Specialist
03-06-2022

“Klopt de kilometerstand eigenlijk wel? En hoe controleer ik dat?”

In dit artikel leggen we je precies uit hoe Autocoach de kilometerstand van tweedehands auto’s controleert, geven we handige tips én geven we antwoord op veelgestelde vragen.

Zo controleert Autocoach de tellerstand

Voor het controleren van de tellerstand bestaan verschillende hulpmiddelen. Hieronder leggen we ze stuk voor stuk uit. Ook gaan we in op de Nationale Auto Pas bij import auto’s.

Aankoopkeuring Aankoopadvies

Nationale Auto Pas (NAP)

Om iets te doen tegen tellerfraude, begon stichting Nationale Auto Pas in 1991 met het registreren van tellerstanden. Sinds 2014 wordt dit door de RDW gedaan. Wanneer je auto naar de garage gaat, wordt de tellerstand van dat moment geregistreerd. De meeste autobedrijven gebruiken hiervoor de Online Kilometer Registratie van VWE.

In de volgende gevallen moet de tellerstand geregistreerd worden:

  • Bij export
  • Inbouw van LPG
  • Bij tenaamstelling door een bedrijf
  • Bij het opnemen van de auto in de bedrijfsvoorraad
  • Bezoek aan de garage voor reparatie, onderhoud, banden of APK

Hoe werkt het?

Elke keer als de tellerstand geregistreerd wordt, is deze hoger dan de vorige keer. Tenminste, dat is de bedoeling. Wanneer dit het geval is, krijgt de tellerstand het oordeel Logisch. Maar is de tellerstand ineens lager dan de vorige registratie? Dan is de teller teruggedraaid en krijgt de tellerstand het oordeel Onlogisch.

  • Logisch > De tellerstand was bij elke registratie hoger dan de vorige keer
  • Onlogisch > De tellerstand was bij een registratie lager dan de tellerstand van de vorige registratie
  • Geen oordeel > De RDW kan geen oordeel geven, bijvoorbeeld bij een geïmporteerde auto

Is het waterdicht?

Een systeem is nooit 100% waterdicht. En dat geldt ook voor de NAP. Stel, een auto had bij de laatste registratie een kilometerstand van 100.000 km. De auto staat nu op 130.000 km, en moet weer naar de garage voor een beurt. Wanneer de tellerstand wordt teruggedraaid naar 105.000 km, is de stand nog steeds hoger dan de vorige keer. Volgens de NAP is de tellerstand nog steeds Logisch.

Het systeem is dus niet waterdicht, maar de kans dat de teller wordt teruggedraaid is wel stukken kleiner. Het is voor oplichters niet zo interessant om een auto ‘maar’ 25.000 km terug te draaien. Hoe groter het verschil, hoe hoger de winst. Het heeft dus veel meer zin om een teller 100.000 km terug te draaien.

RDW-Voertuigrapport (voorheen Tellerrapport)

Bij de RDW kun je als voertuigeigenaar een RDW-Voertuigrapport opvragen. Dit rapport geeft een overzicht van alle geregistreerde tellerstanden van de auto die je op het oog hebt. Daarop staat ook het oordeel (Logisch, Onlogisch, Geen oordeel).

Het RDW-Voertuigrapport kan gratis opgevraagd worden door de eigenaar van de auto. Voor je eigen auto doe je dat gemakkelijk via DigiD. Wil je het RDW-Voertuigrapport van een auto die je op het oog hebt? Vraag dan de verkoper hiernaar.

Voorbeeld van een RDW-voertuigrapport

NAP bij import auto

Zoals we hierboven vertelden, heeft een import auto nooit het oordeel Logisch. Want de RDW weet niet wat er in het land van herkomst gebeurd is. Toch zie je in advertenties van import auto’s vaak zinnen zoals “Met NAP-certificaat” of “Inclusief NAP-rapport”.

Grotendeels klopt dat. Ook geïmporteerde auto’s beschikken over een NAP-rapport. Je kunt dan ook een RDW-Voertuigrapport opvragen voor een import auto. Maar, de registratie van de kilometerstanden begint pas op het moment dat de auto in Nederland is.

Een NAP-rapport bij een import auto zegt dus niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Want de RDW weet niet wat er in het land van herkomst is gebeurd. Misschien is de tellerstand teruggedraaid vlak voordat de auto naar Nederland kwam.

Een NAP-certificaat?

De term certificaat zien we vaak in advertenties staan. Dat vinden we een beetje misleidend. De term suggereert dat de auto beschikt over een geverifieerde kilometerstand. En dat is natuurlijk niet zo. Dat een auto beschikt over een NAP-rapport zegt nog niets over de betrouwbaarheid van de kilometerstand.

Voor vrijwel alle auto’s kun je een NAP-rapport aanvragen. Het rapport geeft slechts een overzicht van de geregistreerde tellerstanden.

Kilometerstand import auto controleren

Een import auto uit België of Duitsland? Hieronder vertellen we je wat de verschillen zijn tussen beide landen.

Auto uit België (Car-Pass)

In België hebben ze de Car-Pass. De Car-Pass is de Belgische variant van onze NAP en werkt grotendeels hetzelfde. Ook op de Car-Pass zie je een overzicht van de geregistreerde tellerstanden.

Maar er is wel een groot verschil in de regelgeving. Belgische autoverkopers zijn verplicht om een Car-Pass te overhandigen aan de koper van de auto. Het maakt niet uit of de verkoper een bedrijf is of een particulier. Heb je als koper geen Car-Pass ontvangen? Dan mag je zelfs de koop ontbinden.

Ben je van plan om een auto uit België te importeren, of zie je in Nederland een geïmporteerde auto uit België staan? Vraag de verkoper dan altijd om de Car-Pass. Zo heb je meer zekerheid over de kilometerstand van de auto.

Bekijk hier een voorbeeld van de Car-Pass

Auto uit Duitsland

Duitsland kent geen systeem zoals NAP of Car-Pass. Tellerstanden worden niet geregistreerd. Dat betekent dat het extra belangrijk is om de onderhoudsgeschiedenis te controleren. Vraag hier altijd naar. Kan de verkoper deze niet overhandigen? Zie dan van de koop af en ga op zoek naar een andere auto.

Onderhoudshistorie Compleet

Lees meer over dit onderwerp: Zo controleer je de kilometerstand van een import auto

Juiste gevoel bij de kilometerhistorie

Hoe meer ijkpunten we hebben, hoe hoger de betrouwbaarheid van de kilometerstand. Bij Autocoach kijken we niet naar het totale plaatje. We kijken naar de staat van de auto in relatie tot de tellerstand, lezen de informatie uit de boordcomputer of sleutel uit, de onderhoudshistorie en naar de nationale en internationale voertuigregisters (merkdealer bijvoorbeeld).

Met onze Full-service controleren we al deze punten voordat we de auto aan een aankoopkeuring onderwerpen. Zo weten we zeker of het de moeite waard is om af te reizen naar de verkoper.

Wat is de maximale kilometerstand voor een auto op benzine?

Dat is best moeilijk te zeggen. Over het algemeen kun je stellen dat een tellerstand van 250.000 km hoog is voor een benzineauto. Deze auto heeft een groot deel van zijn leven er al opzitten. Maar er zijn ook uitzonderingen. Zo staat de 2.4i van Volvo erom bekend dat deze moeiteloos de 400.000 km redt. Het verschilt dus per auto, maar ook het onderhoud speelt een rol.

Lees meer over dit onderwerp: Is er een maximale kilometerstand voor auto's op benzine?

Wat is een goede kilometerstand voor een tweedehands auto?

Dit hangt onder andere af van de leeftijd van de auto. Een lage tellerstand is niet altijd beter. Stilstand is achteruitgang. Dat geldt ook voor auto’s. Zo kwamen we ooit een auto van 10 jaar oud tegen, met een tellerstand van 18.530 km. Deze auto heeft dus nog geen 2.000 km per jaar gereden. Dat klinkt mooi, maar een tellerstand van 60.000 km was beter geweest.

Lees meer over dit onderwerp: Kilometerstand & bouwjaar: zo lees je deze gegevens op de juiste manier

Hoe kan ik zien of een kilometerstand is teruggedraaid?

De tellerstand van mijn auto heeft onterecht het oordeel Onlogisch. Hoe corrigeer ik dat? Dat is vervelend. Grote kans dat een monteur per ongeluk een verkeerde tellerstand heeft ingevoerd. Het bedrijf in kwestie kan dit voor je corrigeren. In sommige gevallen kun je ook zelf de correctie laten doen.

Lees meer over dit onderwerp: Onlogische kilometerstand? In 2 stappen corrigeer je deze