“Is het onderhoudsboekje aanwezig?” Het is een van de eerste vragen die we bij Autocoach stellen een autoverkoper. Het zegt namelijk iets over de staat van de auto. Maar de onderhoudsgeschiedenis bestaat uit meer dan alleen het boekje.
Robert
Specialist
13-06-2022
De onderhoudsgeschiedenis van een tweedehands auto bestaat uit verschillende onderdelen. Bij Autocoach kijken we altijd naar het volgende.
Natuurlijk, het onderhoudsboekje. Dat is een belangrijke. Want het zegt een hoop over hoe de vorige eigenaren met de auto zijn omgesprongen. In het onderhoudsboekje wordt bijgehouden welke beurten de auto heeft gehad. Je ziet (meestal) de volgende informatie terug:
Over die laatste hebben we nog een tip: sommige oplichters vullen zelf het onderhoudsboekje in en zetten er een valse stempel bij. Heb je twijfels over de echtheid? Bel de garage op en vraag of ze bekend zijn met de auto.
Een auto heeft regelmatig een onderhoudsbeurt nodig, om goed te blijven functioneren. Gebeurt dit niet of niet vaak genoeg, dan kan dat ernstige motorschade tot gevolg hebben.
De meeste auto's hebben een interval van 1 jaar of 30.000 km. Sommige mensen denken dat hun auto maar eens in de twee jaar een beurt nodig heeft, omdat ze maar 15.000 km per jaar rijden. Dat is dus niet het geval.
Ook als de auto minder vaak gebruikt wordt, moet deze elk jaar een onderhoudsbeurt krijgen. Rij je 60.000 km per jaar? Dan zou je auto dus twee keer per jaar een beurt moeten hebben.
Het gaat er dus om welke van de twee als eerste van toepassing is.
Bij Autocoach checken we daarom ook wat de onderhoudsinterval van je toekomstige auto is. Sommige auto's moeten bijvoorbeeld elke 20.000 km een beurt hebben. Op basis van deze informatie controleren we of de auto alle benodigde beurten heeft gehad.
Een doorsmeerkaartje is een klein papieren kaartje waarop vermeld staat wanneer de laatste beurt is uitgevoerd, en wanneer de volgende beurt uitgevoerd moet worden. Het doorsmeerkaartje wordt vaak geplaatst aan de zijkant van het dashboard of aan de stengel van de richtingaanwijzer.
Steeds meer automerken hanteren een digitaal onderhoudsboekje. Je zult dus geen papieren exemplaar in het dashboardkastje aantreffen. Is dit het geval, vraag de verkoper dan om een overzicht of uitdraai van de onderhoudshistorie.
Het onderhoudsboekje is ook een mooie manier om meer zekerheid over de kilometerstand te krijgen. Is de laatste beurt geweest bij 120.000 km en staat de teller nu op 80.000 km, dan weet je dat er iets niet klopt. Echter, in de meeste gevallen van tellerfraude is het onderhoudsboekje nergens te bekennen. Een ontbrekende onderhoudshistorie is sowieso een negatief signaal.
Zoals hierboven beschreven, worden de onderhoudsbeurten in het boekje bijgehouden. Maar dat geldt niet voor al het onderhoud. Het vervangen van een koppeling, distributieriem of een reparatie wordt meestal niet opgenomen in het onderhoudsboekje. Maar het zijn wel werkzaamheden waarvan je op de hoogte wil zijn.
Daarom is het goed om ook te kijken naar de facturen die bij de auto zitten. Dan weet je bijvoorbeeld of de distributieriem al vervangen is, of dat die kosten binnenkort voor jou zijn.
Zelfs onder de motorkap is vaak het een en ander terug te zien over het onderhoud aan de auto. Bijvoorbeeld de kilometerstand en/of datum waarop de distributieriem vervangen is, of wanneer de airco voor het laatst een beurt heeft gehad. Dit kan met een sticker weergegeven worden, maar vaak wordt het ook met een markeerstift opgeschreven.
De bovenstaande 3 onderdelen geven een compleet beeld van de onderhoudshistorie, en vormen een belangrijk onderdeel bij het beoordelen van een tweedehands auto.
Leaseauto’s worden over het algemeen goed onderhouden. Als berijder heb je ook geen baat bij het overslaan van een beurt, want de kosten zitten verwerkt in de leaseprijs. De onderhoudshistorie wordt bijgehouden in het ROB-systeem (reparatie, onderhoud en banden).
Na de leaseperiode wordt de auto door de leasemaatschappij aangeboden als occasion. Wij vragen altijd een overzicht van het onderhoud op. Sommige leasemaatschappijen vermelden de historie ook op hun website bij de betreffende occasion.
Let goed op: leaseauto’s gaan vaak uit de lease vlak voordat er (groot) onderhoud aan zit te komen. Bij Autocoach controleren we dat altijd, zodat je niet verrast wordt door onverwachte onderhoudskosten.
Bij een import auto is de onderhoudshistorie misschien nog wel belangrijker. Want over de tellerhistorie is maar weinig bekend. Dan zijn de tellerstanden in het onderhoudsboekje een belangrijke manier om daar een gevoel bij te krijgen.
Zie je een import auto zonder aantoonbaar onderhoudsverleden? Dan is ons advies om de auto te laten staan. Zeker bij relatief jonge auto's is het niet aannemelijk dat het onderhoudsboekje kwijtgeraakt is.
De verkoper zegt dat de onderhoudshistorie digitaal wordt bijgehouden. Kan dat?
Ja. Bij steeds meer merken wordt het onderhoud digitaal bijgehouden. Ook leasemaatschappijen leggen de onderhoudshistorie digitaal vast. In dat geval is het dus geen probleem dat er geen papieren onderhoudsboekje bij de auto zit. Vraag de verkoper om een overzicht van de digitale onderhoudshistorie.
Is het verstandig om een (import)auto zonder onderhoudsboekje te kopen?
Eigenlijk is het nooit verstandig om een auto zonder onderhoudshistorie te kopen. Simpelweg omdat het je minder zekerheid geeft over de staat van de auto. Bij een import auto geeft het nog meer onzekerheid, omdat we zo weinig kunnen zeggen over de kilometerstand. Bekijk deze aandachtspunten.
Is een onderhoudsboekje verplicht?
Nee. Een onderhoudsboekje is niet verplicht.