Vroeger was het niet meer dan gebruikelijk om flink wat korting te bedingen op een occasion. De vraagprijs hoefde je haast nooit te betalen. Daar kon je altijd goed op besparen. Hoe anders is dat tegenwoordig? We duiken hieronder in de wereld van bijkomende kosten bij occasions.
Robert
Specialist
24-08-2022
Door het internet en de opkomst van occasionportalen is de wereld steeds transparanter geworden. Daardoor is het makkelijker geworden om auto’s te vergelijken. Er is een soort wedloop ontstaan onder de autobedrijven om de scherpste prijs.
Hoe scherper de prijs, hoe groter de kans dat de (sneller) verkocht wordt. Gevolg: de marge (onderhandelingsruimte) van de bedrijven staat onder druk en is hierdoor afgenomen.
In dit spel sloeg men soms zover door, dat jij als autokoper een rekening kreeg voor onvermijdbare kosten zoals een verlopen apk, de btw, RDW leges voor de tenaamstelling, kentekenplaathouders of importkosten.
Dit is niet toegestaan. De ACM heeft de branche herhaaldelijk gewaarschuwd en houdt op het moment van schrijven extra toezicht. Uitgangspunt is dat jij de auto moet kunnen kopen voor het bedrag waarvoor deze te koop staat.
Ondanks bovenstaande komt het toch regelmatig voor dat de koopprijs uiteindelijk hoger uitvalt dan de vraagprijs. In dit artikel lees je hoe dat komt en welke bijkomende kosten we bij Autocoach het vaakst voorbij zien komen.
Wist je trouwens dat de prijs van dezelfde auto per occasionsite kan verschillen?
De meeste autobedrijven hanteren tegenwoordig meeneemprijzen voor hun occasions. Dus je kunt de auto meenemen voor de geadverteerde prijs, maar daar krijg je dan ook niets bij. Geen, benodigde onderhoudsbeurt, geen poetsbeurt, geen halve tank brandstof en geen garantie. Je krijgt de auto mee zoals hij is. Voor alles wat je erbij wil hebben, betaal je extra.
Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Je koopt een auto voor € 10.000,-, maar je wordt verplicht om € 200,- extra te betalen voor de verlopen apk onder het mom van ‘kosten rijklaarmaken’ of ‘afleverkosten’. Uiteindelijk betaal je dus € 10.200,- voor je auto.
Sinds 1 november 2016 is het verboden om een auto op deze manier aan te bieden. De geadverteerde prijs moet de prijs zijn waarvoor de auto ook echt meegenomen kan worden.
Alle niet-vermijdbare kosten moeten bij de prijs inbegrepen zijn. Onder niet-vermijdbaar vallen kosten die noodzakelijk zijn om de auto mee te kunnen nemen. Voorbeelden hiervan zijn een geldige apk en het tenaamstellen van de auto.
Alle andere kosten mogen apart in rekening gebracht worden, maar de koper mag hier niet toe verplicht worden. Kortom: de prijs die bij de auto staat, is de prijs waarvoor je 'm ook daadwerkelijk kunt kopen.
Wanneer je net een nieuwe occasion hebt gekocht, zit je niet te wachten op onderhoudskosten. Daarom is het goed om de onderhoudshistorie te controleren voordat je een auto koopt. Het gebeurt maar al te vaak dat de auto toe is aan een (dure) onderhoudsbeurt. Dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, maar het is wel prettig om dat vooraf te weten.
Heb je een ex-leaseauto op het oog? Let dan ook even goed op de onderhoudshistorie. Ze worden over het algemeen goed onderhouden, maar gaan vaak uit de lease vlak voordat ze een beurt moeten hebben. Onze ervaring leert ons dat de kosten voor zo'n beurt erbij komen. Je betaalt dan dus meer dan de vraagprijs van de auto.
Extra aandacht is ook aan te raden wanneer je een auto koopt van een eigenaar die de auto maar kort in zijn bezit heeft gehad, of een auto waarbij de apk bijna verloopt. Dat kan erop duiden dat er een dure reparatie aan zit te komen. Om de kosten te vermijden, wordt de auto snel doorverkocht.
Vaak worden occasions afgeleverd met een nieuwe apk. Maar zeker niet altijd. Het is ook niet verplicht. Wat wel verplicht is, is een geldige apk op het moment dat je de auto ophaalt.
Maar wat als de apk na 2 maanden verloopt? Zeker bij wat oudere occasions is de kans groot dat daar afkeurpunten uit naar voren komen. Denk aan versleten banden, remmen of schokdempers.
Vraag daarom vooraf of de auto wordt afgeleverd met een nieuwe apk. Als de verkoper dat niet wil doen, moet je je afvragen of je die gok wil nemen.
Had je graag een trekhaak op je auto gewild, maar zit die er niet op? Dan zul je bij moeten betalen om die alsnog te laten monteren. Bedenk daarom vooraf goed of er opties zijn die je mist. Controleer ook of de opties die in de advertentie vermeld staan, ook daadwerkelijk aanwezig zijn.
Naast een trekhaak zijn er natuurlijk nog andere extra's waar je voor kunt gaan. Denk aan een alarmsysteem, Apple Carplay, andere velgen, een set nieuwe all-season banden of cruise control.
Bij Autocoach onderhandelen we vaak met succes over dergelijke extra’s. Daarover later meer.
Ga vooraf na of je garantie op de auto krijgt. Het kan zijn dat garantie standaard niet is inbegrepen (met uitzondering van wettelijke garantie). Ook een BOVAG-garantie is niet standaard bij een autobedrijf die is aangesloten bij de BOVAG. De regel dat elke auto boven de € 4.500 van garantie moet worden voorzien, is komen te vervallen.
Garantie wordt in verschillende vormen aangeboden. Bijvoorbeeld voor 3, 6 of 12 maanden. Ook kun je kiezen voor een basisdekking of een meer uitgebreide dekking. De basisdekking dekt over het algemeen gebreken aan motor en versnellingsbak.
Een meer uitgebreide dekking dekt ook de kosten voor gebreken aan bijvoorbeeld de stuurinrichting, koelsysteem, remsysteem en elektronica.
Vuistregels:
Laat je je auto door Autocoach keuren? Dan kunnen wij ook de garantie voor je afsluiten.
De meeste autobedrijven bieden tegenwoordig afleverpakketten aan. Hierin zitten vaak extra kosten voor bijvoorbeeld noodzakelijk onderhoud of garantie bij in. Hieronder enkele voorbeelden van onderdelen die je in een afleverpakket tegenkomt:
De inhoud van een afleverpakket verschilt per autobedrijf. Bij Autocoach controleren we ook altijd of een afleverpakket wel interessant is. Want heb je die garantie wel nodig als je ook al wettelijke garantie hebt? En is het dan niet voordeliger om zelf een onderhoudsbeurt uit te laten voeren? Het antwoord op deze vragen verschilt per situatie.
Raak je door al die bijkomende kosten het overzicht kwijt? Of zie je op tegen de onderhandelingen met de verkoper?
Met onze service Screenen & Onderhandelen ben je overal vanaf. Autocoach screent op voorhand de auto, en onderhandelt met de verkoper over de beste deal. Hierin nemen we ook zaken als afleverpakketten, een onderhoudsbeurt, garantie en extra’s mee.
Zo kunnen we samen vooraf vanuit een totaaloverzicht beoordelen of de auto de moeite waard is om te bezoeken.
Heb je een inruilauto? Ook die nemen we mee in het verhaal. Uiteraard tegen de hoogst mogelijke inruilprijs. Gemiddeld genomen realiseren we een besparing van € 400,-.