Wanneer je een tweedehands auto koopt, krijg je te maken met een wirwar van garanties. Bijvoorbeeld als onderdeel van een afleverpakket, of een garantieverzekering die je zelf afsluit via een partij zoals Autotrust. In dit artikel legt Autocoach je uit welke soorten er zijn, en wat de verschillende kenmerken zijn.
Robert
Specialist
03-10-2022
Elke nieuwe auto beschikt over fabrieksgarantie. Meestal heeft deze garantie een duur van 2 of 3 jaar. Gaat er binnen die periode iets kapot aan de auto, dan wordt dit door de dealer kosteloos hersteld.
Ben je in de markt voor een hele jonge occasion, dan kan het maar zo dat deze nog over fabrieksgarantie beschikt. Zeker als de oorspronkelijke eigenaar gekozen heeft voor verlengde fabrieksgarantie.
Tijdens deze garantieperiode bestaat er geen discussie over wie verantwoordelijk is voor de kosten van de reparatie. Dat is de merkdealer. Uiteraard geldt deze garantie alleen voor zaken die niet 'kapot' horen te gaan. Versleten banden horen hier natuurlijk niet bij.
Tip: voor het behoud van fabrieksgarantie hoef je niet per se naar de merkdealer voor onderhoud aan je auto. De auto moet wel onderhouden worden volgens de voorschriften van de fabrikant. Veel onafhankelijke autobedrijven doen dit.
Veel merken hebben hun eigen garantielabel voor occasions. Deze garantie wordt alleen op occasions gegeven die voldoen aan bepaalde eisen. In de praktijk komt dat neer op jonge occasions met een lage tellerstand. De duur van deze garanties varieert van 6 tot 24 maanden.
Enkele voorbeelden van merkgarantie op occasions:
De merkgarantie voor occasions is vergelijkbaar met de fabrieksgarantie van nieuwe auto's. Alle gebreken die tijdens de garantieperiode ontstaan worden hersteld door de dealer.
Er zijn ook autobedrijven die zelf hun garantiepakketten samenstellen. Bedenk je goed wat de waarde van een dergelijk garantiepakket is. Wat zijn de voorwaarden? Wat als het bedrijf failliet gaat? Straalt het bedrijf professionaliteit uit? En zo niet, wil je dan wel terug met je auto wanneer je aanspraak moet maken op de garantie?
De BOVAG-garantie is misschien wel de bekendste garantie onder tweedehands auto’s. Deze garantie wordt alleen aangeboden bij autobedrijven die aangesloten zijn bij BOVAG.
Voorheen kreeg je standaard BOVAG-garantie bij occasions boven de € 4.500. Tegenwoordig mogen bedrijven zelf bepalen hoe ze de garantie aanbieden.
BOVAG-bedrijven hebben de vrijheid om de garantie in de totaalprijs te verwerken, of om het los bij te verkopen. Sinds 1 juni 2022 is de garantie verlengd van 6 naar 12 maanden.
Alle gebreken die ontstaan binnen de eerste 12 maanden na aanschaf, worden kosteloos hersteld. Daarmee is deze garantie vergelijkbaar met de merkgarantie op occasions waarover je eerder las.
Let op: niet alle BOVAG-leden houden zich aan deze verlengde garantie. Want zij moeten ineens van de een op de andere dag twee keer zo lang garantie verlenen. Dat zien ze niet allemaal zitten. Bieden ze hun auto’s aan op viabovag.nl, dan zit er wél altijd 12 maanden garantie op.
Het voordeel van het BOVAG-garantie label is dat de kleine letters bij alle BOVAG-leden gelijk zijn. Je hoeft je dus niet elke keer opnieuw te verdiepen in de voorwaarden. Op viaBOVAG.nl vind je uitsluitend occasions met BOVAG-garantie.
Kom je in een conflict met de verkoper? Dan is er de geschillencommissie die bemiddelt tussen jou en de verkoper.
Sommige autobedrijven besteden de garantie liever uit. Dat doen ze bij partijen zoals Autotrust en Cargarantie. Deze partijen worden ook veel gebruikt door bedrijven die zelf geen werkplaats hebben. Zonder werkplaats is het moeilijk om herstelwerkzaamheden uit te voeren.
Garantieverzekeraars beschikken over een landelijke dekking van aangesloten autobedrijven. Dat is voor jou ook prettig, want je kunt in geval van een garantieclaim bij jou in de buurt terecht.
Let wel heel goed op de voorwaarden. Bijvoorbeeld de maximale kilometerstand. Komt de auto eenmaal boven die kilometerstand, dan komt de garantie te vervallen.
Ook zien we vaak dat precies de veel voorkomende problemen uitgesloten worden. Of er wordt een maximum bedrag uitbetaald. Bijvoorbeeld: je hebt een garantieverzekering voor de motor en transmissie. Klinkt goed toch? Maar wanneer je auto een nieuwe motor nodig blijkt te hebben á 10.000 euro, krijg je maar 2.500 euro vergoed.
In Nederland hebben we zoiets als wettelijke garantie. Die garantie geldt op alle producten die je koopt bij een bedrijf. Wanneer je ergens voor betaalt, mag je daar ook iets van verwachten.
Deze wettelijke garantie geldt ook voor tweedehands auto’s. Ontstaat er binnen 12 maanden na aanschaf een gebrek, dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al aanwezig was tijdens de aanschaf.
Belangrijk: het gaat om de reële verwachting die je van de auto mag hebben. Of de mankementen ook daadwerkelijk kosteloos moeten worden hersteld, hangt af van verschillende factoren. Denk aan de leeftijd van de auto, en de aanschafprijs.
En dat is het grote verschil tussen wettelijke garantie en de eerder genoemde vormen van garantie. Bij die eerder genoemde vormen staan de voorwaarden vooraf vast. Bij de wettelijke garantie is dit niet het geval.
Dit hangt volledig af van jouw situatie. Zoals hierboven beschreven, is het bij wettelijke garantie niet altijd gezegd dat je in je gelijk staat. Bij een andere vorm van garantie staat dat vooraf vast.
Maak je gebruik van onze Full-service, dan zoeken we precies uit welke vorm van garantie het beste bij je past.
Koop je een auto in het buitenland en laat je deze importeren? Ook dan zijn er verschillende vormen van garantie:
De fabrieksgarantie is in Duitsland eigenlijk hetzelfde als in Nederland. Het mooie is dat fabrieksgarantie in heel Europa geldig is. Dus bij gebreken binnen de garantieperiode ga je gewoon naar de Nederlandse merkdealer.
Ja, ook in Duitsland hebben autobedrijven te maken met wettelijke garantie. Die geldt ook voor jou als Nederlandse koper. In de praktijk hoef je bij een gebrek niet per se terug naar de verkoper in Duitsland. Maar je kunt je voorstellen dat er verkopers zijn die hier onderuit proberen te komen. Daarom is het beter om vooraf te weten wat je koopt.
Net als in Nederland, vind je in Duitsland bij de meeste merken een merkgarantie voor occasions. Deze wordt gegeven op jonge occasions met lage tellerstanden.
Enkele voorbeelden:
Wat is nou verstandig in jouw situatie? Hoe voorkom je dat je betaalt voor garantie waar je niets aan hebt? Met Full-service van Autocoach regelen we de aanschaf van je auto van a tot z. Van de zoektocht tot de aflevering voor de deur. Samen kijken we naar je situatie en adviseren wij je over de best passende vorm van garantie.
Lees meer over Full-service