De NAP (Nationale AutoPas) is in 1991 in het leven geroepen om tellerfraude aan te pakken. Tellerfraude zorgt jaarlijks voor miljoenen euro’s aan schade. Vanaf 2014 is de Nationale Auto Pas onderdeel van de RDW. Bij elk bezoek aan de garage, wordt de tellerstand van de auto geregistreerd. Elke keer als de auto opnieuw bij de garage komt, moet de tellerstand hoger zijn dan de vorige keer. Als dat elke keer het geval is, loopt de tellerstand op. De tellerstand zou dan dus moeten kloppen. Wanneer de teller teruggedraaid wordt, loopt deze niet meer op.
Robert
Specialist
29-07-2022
Dit zijn de drie oordelen die de RDW geeft over een tellerstand.
De tellerstand is elke keer hoger geweest dan de keer daarvoor. De tellerstand is dus logisch/kloppend.
Er is een trendbreuk ontstaan. Dit houdt in dat er een lagere tellerstand is genoteerd dan de vorige keer. Dat klopt natuurlijk niet. Dit kan twee oorzaken hebben:
Als de RDW geen oordeel over een tellerstand geeft, heeft dat één van de volgende redenen:
Zoals je hierboven ziet, heeft de RDW het niet over een gegarandeerde tellerstand. Wat dat betreft zijn ze voorzichtig in hun woordkeuze. Zo kan een “logische” tellerstand ook onlogisch zijn. Vraag dan ook altijd om het RDW-Voertuigrapport (voorheen Tellerrapport).
Misschien heb je in 2016 de campagne wel gehoord of gezien: “Doe jezelf niet tekort. Vraag het tellerrapport.” Bedoeld om mensen nóg bewuster te maken van tellerfraude. Het RDW-Voertuigrapport is een uitdraai van alle tellerstanden die geregistreerd zijn. Inclusief de data waarop de tellerstand geregistreerd is. Vraag de verkoper altijd naar het RDW-Voertuigrapport en vergelijk de laatste tellerstand met de stand op het dashboard. Als de teller teruggedraaid is ná de laatste registratie, dan heeft de auto nog steeds het oordeel logisch.
Relevante blogs over dit onderwerp: