Elke maand doen wij enkele honderden gratis kentekenchecks. Deze check is bedoeld voor mensen zoals jij, die op zoek zijn naar een tweedehands auto. 30% van de auto’s raden wij direct al af. Zónder dat we de auto in het echt hebben gezien. Kun je op afstand de technische staat van de auto inzien? Nee. Maar er is wel een hoop andere informatie te vinden over de auto die je op het oog hebt.
Robert
Specialist
01-08-2022
Bedenk je eens hoeveel tijd het scheelt als je niet bij elke auto langs hoeft te gaan.
Je kunt gewoon vanachter je computer een aantal zaken checken. Je zult merken dat je lijstje met ‘mogelijke kandidaten’ meteen flink ingekort wordt.
Wat veel mensen niet weten, is dat de informatie die wij ze geven vrij inzichtelijk is. Voor iedereen. Gratis en voor niets.
Je moet alleen weten waar je moet zoeken, en hoe je de informatie moet interpreteren. En dat is precies wat ik je ga leren aan de hand van dit artikel.
Ik leer je niet alleen waar je moet kijken, maar ook hoe je naar de informatie moet kijken en welke conclusies je daaruit kunt trekken. En daar hoort ook een waarschuwing bij:
Op afstand kun je natuurlijk geen technisch oordeel geven over een tweedehands auto. Een auto die bovengemiddeld veel eigenaren heeft gehad, hoeft niet per se slecht te zijn.
Misschien zijn de maandelijkse kosten gewoon te hoog, en vergissen mensen zich daarin.
Als wij een auto afraden, dan is dat op basis van meerdere factoren.
Bijvoorbeeld: de auto heeft bovengemiddeld veel eigenaren gehad, staat 25% onder de marktwaarde geprijsd én staat te koop bij een autobedrijf die bekend staat om de slechte auto’s die ze verkopen.
In een dergelijk geval is het gewoon een simpele optelsom. De combinatie van deze 3 factoren maakt het vrijwel onmogelijk dat we hier te maken hebben met een technisch goede auto.
De kans dat we deze auto tijdens een aankoopkeuring afkeuren, is zó groot, dat je beter een auto kunt laten keuren waarbij die kans een stuk kleiner is.
Goed, je hebt een tijdje rondgekeken op de occasionsites en je denkt enkele geschikte auto’s gevonden te hebben. We duiken meteen wat dieper in op de advertentie.
Er zijn over het algemeen 2 dingen waar je voor behoed wil worden. Ten eerste wil je geen auto met verborgen gebreken treffen. En je wil natuurlijk ook niet te grazen worden genomen door een voorschotfraudeur (de bekendste oplichtingstruc bij auto’s)
Want die zijn behoorlijk actief op verschillende occasionsites. In de meeste gevallen gaan ze zo te werk:
Gelukkig zijn deze advertenties er vrij gemakkelijk tussenuit te vissen. Je herkent ze altijd aan één of meerdere van de onderstaande punten.
De prijs van de auto is vaak nogal een dingetje. Wij Nederlanders zijn altijd op zoek naar een koopje.
En als we dan een auto zien staan voor een hele scherpe prijs, denken we al snel dat het onze geluksdag is.
Misschien geldt dat ook voor jou. Je besluit om een kijkje te nemen bij de auto. Eenmaal daar ben je direct verkocht. Wat ziet hij er goed uit! Dat móet wel een goede auto zijn.
Je geeft de verkoper een hand en stellen de koopovereenkomst op. Je kunt er natuurlijk nog een nachtje over slapen, maar dan gaat iemand anders er misschien mee vandoor!
Maar wacht even….
Gaat dat niet een beetje te snel? Inderdaad. Koopjes bestaan niet in de autobranche. Een auto die eigenlijk te goedkoop is, daar mankeert altijd wat aan.
Denk aan:
Ga daarom als volgt te werk:
Kijk waar vergelijkbare auto’s voor te koop staan. Zoek bijvoorbeeld in het aanbod naar:
Kijk nu waar die auto’s ongeveer voor worden aangeboden. Daar zit natuurlijk altijd wel wat verschil in, maar nooit veel.
Als je bovenstaande criteria ingeeft, zie je prijzen die allemaal rond de 7.000-9.000 euro liggen. Zie je er een voor 5.500 euro, dan weet je dat er iets niet klopt.
Je hebt dan te maken met een oplichter of een auto met verborgen gebreken (wat je natuurlijk ook een oplichter zou kunnen noemen).
Besteed geen aandacht meer aan deze auto. Dat is zonde van je tijd.
Tijdens je zoektocht naar een occasion, kom je regelmatig de term "meeneemprijs" tegen. Je kúnt de auto kopen voor de geadverteerde prijs, maar dan krijg je 'm precies mee zoals hij op dat moment is. Je hoeft dan niet meer te rekenen op korting, een gratis afleverpakket of een onderhoudsbeurt die nog even uitgevoerd wordt.
Voor alles wat je nog wil laten doen aan je nieuwe auto, mag je bijbetalen. Zelfs voor het herstellen van een schaafplek op de bumper bijvoorbeeld.
Ook de foto’s verraden vaak dat het om een nepadvertentie gaat. Bijvoorbeeld doordat er maar 1 foto is. Of slechts een paar, waar het kenteken niet zichtbaar is.
De foto’s zelf zijn soms van slechte kwaliteit. Erg korrelig. Alsof ze met een oude telefoon gemaakt zijn.
Een particulier is natuurlijk moeilijk na te trekken. Bij een autobedrijf is dat een ander verhaal. Maar kijk hier niet te zwart/wit naar.
1 slechte review betekent niet meteen dat het autobedrijf onbetrouwbaar is. Zie je nou iets als in onderstaande afbeelding, dan zou ik het zelf niet aandurven.
Als er slechts enkele reviews staan, zou ik daar geen conclusies aan verbinden. Het aantal reviews is dan gewoon te klein.
Goedkope auto, hoge verwachtingen
Vooral niet als het gaat om autohandelaren in de laagste prijscategorie. Ze bieden auto’s aan die allemaal rond de 2.000 euro moeten opbrengen.
Wat mag je van zo’n auto verwachten? Uiteraard niet zo veel. Het gaat immers om een tweedehands product. En ook nog een met een lage prijs en veel ervaring.
Natuurlijk mankeert er na aanschaf vaak iets aan deze auto’s. Dat mag je immers wel verwachten met dergelijke prijzen.
En toch hebben mensen met de kleinste portemonnee, vaak de hoogste verwachtingen. Resultaat: deze mensen voelen zich bedonderd en schrijven een negatieve review over het autobedrijf. Wat mij betreft niet geheel terecht.
Dan nog even een tip voor wat betreft particuliere aanbieders. En dan met name weer een tip om oplichters te herkennen.
Ze gebruiken namelijk vaak foto’s van een autobedrijf. Zoals onderstaande advertentie.
Deze auto staat in werkelijkheid te koop bij Schaepkens Mobiliteit. Ik heb ze ingelicht over de nepadvertenties. Ze vertelden dat dit helaas regelmatig gebeurt met hun foto’s.
Er zijn zelfs mensen die hun bellen om na te gaan of ze de auto wel echt hebben staan. De omgekeerde wereld dus…. Binnenkort verwerken ze hun logo in de foto’s. Hopen dat dat helpt!
Lees ook > Auto kopen bij particulier of autobedrijf? Onze ervaring
Dit is een lastige. Een tijdje terug waren de omschrijvingen van oplichters allemaal hetzelfde:
Maar tegenwoordig kopiëren ze de simpelweg de tekst uit de oorspronkelijke advertentie. Zo is het dus moeilijk om oplichters te herkennen.
Goed, je hebt nu de hele advertentie doorgespit. Je bent al een heel eind op weg! Als de auto die je op het oog hebt nog steeds interessant is, is het nu tijd voor het volgende onderdeel.
Ik laat je nu zien wat je allemaal kunt zien aan de hand van een kenteken. Ik zeg het maar even direct: aan de hand van het kenteken is het niet met zekerheid te zeggen of een auto een schadeverleden heeft.
Er zijn websites die dat beweren, maar de database waar ze over beschikken is minimaal. Dat betekent dat de meeste schades simpelweg niet inzichtelijk zijn.
WOK-status
Ook zijn er websites die vertellen of een auto een WOK-status (Wacht Op Keuren) gehad heeft. Op zich leuk, maar ook een WOK-status zegt weet niet zoveel.
Een WOK-status geeft aan dat een auto niet de weg op mag, omdat deze niet voldoet aan de veiligheidseisen. Dat klinkt heel spannend, en in sommige gevallen is dat ook zo.
Bijvoorbeeld wanneer een auto betrokken is geweest bij een frontale aanrijding. De auto moet dan eerst aantoonbaar hersteld worden.
Maar ook bij minder ernstige mankementen kan en WOK-status afgegeven worden. Bijvoorbeeld als er een dikke barst in de voorruit zit.
We gaan nu eerst kijken met wat voor auto we te maken hebben. Dit controleer je gemakkelijk via de website van de RDW:
Wanneer Datum eerste toelating en Datum eerste afgifte Nederland van elkaar afwijken, heb je te maken met een geïmporteerde auto.
Datum eerste toelating > Auto werd voor het eerst op kenteken gezet. Waar dan ook ter wereld
Datum eerste afgifte Nederland > Auto werd voor het eerst op kenteken gezet in Nederland
Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, hebben we hier te maken met een importauto. Nu gaan we even kijken of we iets opvallends zien aan de rest-bpm.
De hoogte van de rest-bpm is is grotendeels afhankelijk van de waarde van de auto. Als de auto weinig waard is (bij schade bijvoorbeeld), wordt de rest-bpm ook lager.
In onderstaande afbeelding zie je een mooi voorbeeld van een onwaarschijnlijk lage rest-bpm.
Helaas wordt de daadwerkelijk betaalde bpm niet altijd weergegeven bij de RDW. Dus een hoge bpm is nog geen garantie voor een schadevrije auto.
Dat is het lastige van op afstand een auto beoordelen. Je kunt vaak geen directe conclusies verbinden aan hetgeen wat je ziet.
Het is echter wel van belang dat er een alarmbel bij ja afgaat en dat je extra goed let op andere negatieve signalen.
Ook dit is zo’n punt waar je geen directe conclusies aan kunt verbinden. Toch geeft het aantal eigenaren ook een bepaald signaal af.
Extra punt van aandacht: Let op bij importauto’s. De eigenaren historie vanuit het buitenland wordt namelijk niet meegenomen. Het aantal eigenaren die je bij de RDW ziet, zijn Nederlandse eigenaren.
Sommige autoverkopers spelen hier handig op in, door in de advertentie te vermelden dat de auto van de eerste eigenaar is. Dat is dus niet het geval.
De auto heeft in het buitenland ook al minstens 1 eigenaar gehad. Wil je meer informatie lezen over de eigenaren historie? Lees dan: 3 dingen die jij te weten komt over de vorige eigenaren van de auto.
En dan het laatste onderdeel van dit hoofdstuk. Hoe zit het met de tellerstand? Laten we eens kijken. Er zijn 3 mogelijke oordelen voor wat betreft de kilometerstand: Logisch, Onlogisch of Geen oordeel.
Hier zie je het oordeel van de auto. Let op: bij importauto’s wordt nooit een oordeel gegeven. Deze zal daarom bijna altijd op Geen oordeel staan.
Zie je een importauto met het oordeel Onlogisch? Dan is de auto tussen twee registraties in Nederland teruggedraaid.
Het RDW-Voertuigrapport (voorheen Tellerrapport)
Zoals je misschien wel weet, worden tellerstanden van auto’s in Nederland geregistreerd. Dit wordt gedaan door de Nationale Auto Pas (NAP). Deze organisatie is sinds 2014 onderdeel van de RDW.
In Duitsland kennen ze helaas geen vergelijkbaar systeem. In België wel. Daar heet het systeem Car-pass.
Mijn advies: vraag een verkoper altijd naar het RDW-Voertuigrapport. Dit is een uitdraai van alle tellerstanden die in het verleden geregistreerd zijn.
Vooral bij auto’s met een onlogische tellerstand kan dit handig zijn. Er wordt namelijk nog wel eens per ongeluk een verkeerde stand ingevoerd. De auto krijgt dan het oordeel Onlogisch.
Als dat komt door een fout, is dat natuurlijk zonde. Gelukkig kun je zo’n onlogische tellerstand gemakkelijk corrigeren. Uiteraard alleen als het daadwerkelijk om een fout gaat.
Let op: het RDW-Voertuigrapport kan alleen opgevraagd worden door de huidige eigenaar van de auto.
Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.
Full-service
Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af.
Aankoopkeuring
Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.
Auto Zoeken
Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.
We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.
Eerst even contact?
Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.