8 onmisbare punten die niet onder de APK eisen vallen (wel bij een aankoopkeuring)

Categorie: Beoordelen & onderhandelen

Wanneer je op zoek bent naar een tweedehands auto, wil je niet verrast worden door reparatiekosten na aanschaf. Je wilt een technisch goede auto kopen. Eentje waar je zo lang mogelijk zonder problemen mee vooruit kunt. Het is dus van belang dat de technische staat van de auto in orde is. Maar hoe weet je dat?

Robert
Specialist occasionmarkt
14-07-2022

Wij spreken regelmatig klanten aan de telefoon die menen dat de auto in orde is, omdat de volgende zin in de advertentie staat:

“Nieuwe APK bij aflevering”

Helaas is dit een misverstand.

Wat is een APK-keuring (niet)?

Stel je voor dat er auto’s rondrijden met compleet versleten remmen of gladde banden. Dat zorgt natuurlijk voor levensgevaarlijke situaties.

Daarom is er een algemene keuring in het leven geroepen. Deze is in heel Europa verplicht. De Algemene Periodieke Keuring (APK).

Auto Wordt Op De Brug Geinspecteerd

Tijdens deze keuring wordt gecontroleerd of de auto voldoet aan een aantal wettelijke eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Zonder geldige APK, mag je auto niet de weg op.

Voor benzine-auto’s geldt; na 4 jaar moet de auto voor het eerst gekeurd worden. Dan twee keer na twee jaar, en daarna elk jaar.

Voor dieselauto’s geldt; na 3 jaar moet de auto voor het eerst gekeurd worden. Daarna elk jaar.

Bovenstaande is van toepassing op auto’s vanaf bouwjaar 2005. Oudere auto’s moeten na de eerste 3 jaar elk jaar opnieuw gekeurd worden. Het type brandstof maakt niet uit.

Een APK-keuring geeft dus absoluut geen zekerheid over de technische staat van de auto. Maar je kunt het ook omdraaien:

Een auto die APK afgekeurd wordt, hoeft helemaal niet slecht te zijn. Kijk maar eens naar de meest voorkomende APK-afkeurpunten.

Als je banden net iets te ver versleten zijn, komt de auto al niet meer door de keuring. Terwijl de auto voor de rest misschien wel in perfecte staat verkeert.

Deze 8 punten vallen niet onder de APK-keuring

Goed, het mag dus wel duidelijk zijn dat een APK-keuring erg weinig zegt over de technische staat van de auto.

Hieronder heb ik 8 belangrijke punten beschreven. Dit zijn geen APK punten, maar wel belangrijk om iets te zeggen over de staat van de auto.

1. Storingen in de computer (ECU)

Auto’s worden voor een groot deel aangestuurd door computers. Deze computers worden ECU (Electronic Control Unit) genoemd.

Ze zorgen onder andere voor de correcte werking van de airco, je panoramadak en de ABS. Maar belangrijker misschien wel is de aansturing van de motor en automatische versnellingsbak.

Zo regelt de ECU onder andere de brandstofinspuiting in de cilinders. Niet bepaald onbelangrijk. En ook de schakelmomenten van de automaatbak worden bepaald door de ECU.

Uitleesapparatuur Voor Het Uitlezen Van Storingen

Kortom: de ECU doet belangrijk werk. Als de ECU constateert dat er iets misgaat, dan geeft deze een foutmelding. Deze foutmeldingen kunnen uitgelezen worden.

Dit is bijzonder belangrijk omdat het ook zeer ernstige mankementen aantoont. Soms is hier tijdens het rijden niets van te merken. Met een proefrit krijg je het euvel niet boven water.

Lees ook: Proefrit maken? Eerst deze 8 tips lezen!

Het laatste wat je wilt, is een ernstig mankement aan de motor of automaatbak. Reparatie loopt op tot duizenden euro’s.

Dus: koop je een tweedehands auto? Dan is het uitlezen van de computer een eis.

2. Slecht herstelde schades

Handelen in ex-schadeauto’s is lucratief. De auto’s worden slechts oppervlakkig opgeknapt en weer doorverkocht aan iemand die zich aangetrokken voelt tot de (veel te) scherpe prijs.

Dit zie je vooral gebeuren bij schadeauto’s uit het buitenland. Voer je een auto in, dan betaal je nog een rest-bpm. De hoogte van dit bedrag, is grotendeels afhankelijk van de dagwaarde van de auto.

Schade Uit Het Verleden

En een auto met flinke schade, is natuurlijk niet meer zoveel waard. Deze auto’s worden goedkoop ingekocht, goedkoop hersteld en verkocht aan iemand zoals jij.

Er zijn ook veel ex-schadeauto’s die uit Amerika komen. Zijn de herstelkosten meer dan 75% van de dagwaarde? Dan mag de auto niet meer de weg op. Uiteindelijk komen veel van deze auto’s in Nederland terecht.

In de praktijk komen we geregeld slecht herstelde schades tegen. Scheuren in de carrosserie worden bijvoorbeeld dichtgestopt met plamuur en overgespoten.

Op den duur kan dit flink gaan roesten. Dit gebeurt dan meestal van binnenuit. Drie keer raden wie dan voor de kosten op mag draaien…..

Vanbuiten is deze verborgen schade bijna niet te zien. Vooral niet door iemand zonder verstand van auto’s. Maar er is een manier waardoor ook jij deze schades kunt achterhalen.

Het spuitwerk is in 90% van de gevallen namelijk net zo slecht uitgevoerd als de herstelwerkzaamheden. Er zitten bijvoorbeeld druipers in de lak, of de lak ziet eruit als een sinaasappelhuid.

Lakdiktemeter Om Schadeverleden Te Achterhalen

Tijdens de aankoopkeuring, controleren wij de auto op de volgende manieren:

1. Met een lakdiktemeter gaan we de hele auto langs. Daarmee kunnen we zien of de lakdikte afwijkt. Met andere woorden: of het paneel is overgespoten.

2. Onze autocoaches hebben oog voor slecht herstelde reparaties. Vaak herkennen ze schades al met het blote oog.

3. Elke auto die wij keuren, wordt op de brug gezet. Dat geeft ons de mogelijkheid om eens goed onder de auto te kijken. Bijna altijd zijn hier nog sporen zichtbaar van de schades.

3. De koppeling

Iedereen snapt dat onderdelen zoals banden en remmen op een gegeven moment versleten zijn. Dat die vervangen moeten worden, verbaast dan ook niemand.

Bij de koppeling is het echter een ander verhaal. Veel mensen weten niet dat dit ook een slijtage-onderdeel is en dat er soms onderdelen vervangen moeten worden.

Het gaat dan in de meeste gevallen om de koppelingsplaat. Deze plaat zorgt voor een verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Elke keer als je de koppeling op laat komen, wordt deze plaat belast.

Het is dus niet zo verwonderlijk dat dit onderdeel slijt. De reparatie ervan is echter een stuk duurder dan een nieuwe band. Dit varieert van 300 tot een paar duizend euro.

Versleten Koppelingsplaat

Je wilt dus geen tweedehands auto kopen waarvan de koppeling al bijna aan vervanging toe is. Een APK gaat je hier echter niet bij helpen. De koppeling is geen APK-punt.

Tijdens de aankoopkeuring wordt de koppeling wel uitvoerig getest. Dit doen we onder andere door een uitgebreide proefrit met de auto te maken.

Daarnaast lezen we de computers van de auto uit. Deze computers sturen ook de automatische versnellingsbak aan.

Automatische versnellingsbak

Bij problemen met een automaat, ben je nog verder van huis. Reparatie is bijna altijd duurder dan bij een handgeschakelde versnellingsbak.

Het vervelende is dat je mankementen niet altijd merkt tijdens het rijden. Tijdens de proefrit lijkt de automaat netjes zijn werk te doen.

Daarom is het zo belangrijk om de computer van de auto grondig uit te lezen (zoals je in punt 1 hebt gelezen). Bij Mijn Autocoach hebben we daar professionele apparatuur voor.

Een auto zit vol met sensoren. Bijvoorbeeld in de motor en de (automatische) versnellingsbak. Zodra die sensoren een afwijking constateren, ontstaat er een foutmelding.

Tijdens het uitlezen van de computer, komen al deze foutmeldingen naar voren. Op deze manier kunnen aankomende problemen op tijd worden verholpen (of je behoeden voor een enorme miskoop).

4. De motor

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de auto; het motorblok. Deze moet uiteraard soepel lopen op alle cilinders. Als dit niet het geval is, kan dit duiden op problemen met de brandstofinspuiting.

Motorcontrole

Tijdens onze uitgebreide proefrit wordt de motor uitvoerig getest. En ook hier komt het uitlezen van de computer weer naar voren. In de motor zitten meerdere sensoren, die in de gaten houden of alles naar behoren werkt.

Is dit niet het geval, dan ontstaat er een storing.

5. De kilometerstand

Tellerfraude is nog steeds een groot probleem (vraag daarom áltijd naar het tellerrapport). Een lagere tellerstand betekent nu eenmaal een hogere prijs voor de auto.

Bij een APK-keuring wordt hier niet naar gekeken. Dat is ook niet zo raar, want de tellerstand heeft geen (directe) invloed op de veiligheid of het milieu. Uiteraard controleren wij de tellerstand wél.

Dit doen we door te controleren of de teller volgens de RDW logisch is. Bij geïmporteerde auto’s is dat lastiger. Nederland is naast België, het enige land wat kilometerstanden registreert.

60% van de importauto’s komt echter uit Duitsland. Dat houdt in dat de tellerstanden van de meeste auto’s niet geregistreerd zijn.

Daarom is het zo belangrijk dat een importauto over een complete onderhoudshistorie beschikt. Wij bellen altijd even naar het bedrijf die de stempels in het boekje heeft gezet.

Door middel van het chassisnummer kunnen ze zo achterhalen of de auto bij hun bekend is. En met welke tellerstand!

Voorbeeld Tellerrapport

6. De gebruikssporen

Gebruikssporen vind je op elke tweedehands auto. Wil je een auto zonder, dan moet je een nieuwe auto aanschaffen. Uiteraard heeft ook dit niets te maken met een APK-keuring.

Maar voor jou als koper, is het wel degelijk belangrijk. Je moet wel kunnen leven met de gebruikssporen. En komen ze wel overeen met de kilometerstand en bouwjaar van de occasion?

We bekijken de gebruikssporen zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Van opvallende beschadigingen maken we foto’s, die je terugvindt in het technische verslag.

7. De onderhoudshistorie

Een auto heeft onderhoud nodig. Dit is noodzakelijk om problemen te voorkomen en de slijtage te beperken. Over het algemeen hebben auto’s elk jaar of elke 30.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig.

Deze beurten worden (als het goed is) bijgehouden in het onderhoudsboekje. Bij sommige merken wordt dit digitaal bijgehouden.

De onderhoudshistorie stelt jou in staat om te controleren of de auto op de juiste manier onderhouden is.

Is er geen onderhoudshistorie aanwezig of heeft de auto de laatste paar jaar geen onderhoud gehad? Dan is het beter om de auto te laten staan.

Vooral bij geïmporteerde auto’s willen de boekjes nog wel eens ‘kwijtraken’. Meestal gecombineerd met een teruggedraaide tellerstand.

Zoals je bij punt 5 gelezen hebt, controleren wij altijd de onderhoudshistorie (op echtheid).

Onderhoudshistorie Compleet

8. Distributieketting

De distributieketting is natuurlijk een onderdeel van de motor. Toch benoem ik hem even apart. Ook dit is weer zo’n reparatie die flink in de papieren loopt.

Een distributieketting heeft als voordeel dat deze niet vervangen hoeft te worden. Bij een distributieriem is dit wel het geval.

Tenminste, dat is de bedoeling. Er zijn helaas bepaalde motoren die bekendstaan om de ‘ratelende ketting’. Dit zie je vooral bij de THP-motoren van PSA (Peugeot & Citroën).

Dit blok is ook geleverd in de Mini Cooper S. Het probleem: de ketting rekt op, waardoor de kleptiming niet meer klopt. Een technisch verhaal. Het komt erop neer dat de motor ernstig beschadigd kan raken.

Als je te laat bent, is er maar één oplossing en dat is een compleet nieuw motorblok in laten bouwen. Ben je nog wel ‘op tijd’, reken dan op een factuur van zo’n 1.400 euro.

Grofweg 1 op de 3 THP-motoren heeft last van deze kwaal. Uiteraard is dit ook een aandachtspunt tijdens onze aankoopkeuring.

Conclusie

Zoals je ziet, is het wel duidelijk dat een APK-keuring absoluut geen garantie is voor een technisch goede auto.

Om daar zekerheid over te krijgen, zal je dus echt een autotechnicus mee moeten nemen. Bijvoorbeeld met onze aankoopkeuring.

Autocoach - Auto kopen geweldig maken

Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.

Full-service

Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af. 

Meer over Full-service

Aankoopkeuring

Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.

Meer over de aankoopkeuring

Auto Zoeken

Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.

Meer over Auto Zoeken

We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.

Eerst even contact?

Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.

 

Lees dit ook eens

Wat Mr. Frank Visser je leert over garantie op een tweedehands auto

Heb je afgelopen maandag Mr. Frank Visser doet uitspraak gezien? Een typisch verhaal waar wij regelmatig mee te maken krijgen hier bij Autocoach. Mr. Frank Visser laat 2 belangrijke dingen zien tijdens de uitspraak. Maar eerst even het verhaal (in het kort). Lees meer

Robert
Specialist occasionmarkt
01-08-2022

Onderzoeksplicht - Wat is het en hoe voldoe je eraan?

Bij de aanschaf van een tweedehands auto, heb je als consument een onderzoeksplicht. Tenminste, als je aanspraak wilt maken op de wettelijke garantie. Lees meer

Robert
Specialist occasionmarkt
01-08-2022

APK en tweedehands auto: hoe schat je informatie rondom de APK goed in?

APK en tweedehands auto: elke auto moet op een bepaald moment gekeurd worden, dat heet de Algemene Periodieke Keuring. Wanneer een auto gekeurd moet worden is afhankelijk van de leeftijd van de auto en de eventuele laatste keuring. Lees meer

Ernst
Autocoach, service
29-07-2022