Je hebt net voor een flink bedrag een tweedehands auto gekocht. Je hebt er helaas niet lang van kunnen genieten. Vlak na de aanschaf kwamen een aantal verborgen gebreken naar boven. Gebreken die al aanwezig waren voordat je de auto kocht. Ben je nu helemaal kansloos of is er hoop? Ik ga je nu uitleggen welke stappen je moet ondernemen om te krijgen waar je recht op hebt.
Robert
Specialist
13-06-2022
Wij worden wekelijks gebeld door mensen die in dezelfde situatie zitten als jij. Ze bellen ons omdat ze willen weten wat hun rechten zijn (en dat mag natuurlijk altijd).
Meestal doen ze dat voordat ze de verkoper hebben geïnformeerd over de mankementen. Het is echter beter om eerst contact op te nemen met de verkoper.
Want daar heb je immers een probleem mee. Misschien is de verkoper wel bereid om de problemen voor je op te lossen, en is er niets aan de hand.
Daarnaast is het wettelijk vastgesteld dat je de verkoper altijd de kans moet geven om de problemen op te lossen.
Goed, na contact te hebben gehad met de verkoper, weet je meestal wel hoe laat het is. Soms zijn ze bereid om je te helpen. Maar meestal krijg je te horen dat je pech hebt.
Je hebt de auto immers zonder garantie gekocht. Of het gebrek valt net niet onder de garantie die je op de auto kreeg.
Gelukkig hebben we in Nederland zoiets als wettelijke garantie. Je hebt altijd een bepaalde vorm van garantie, wanneer je iets koopt van een bedrijf (straks meer over de aanschaf bij een particulier).
De wet gaat er vanuit dat gebreken die binnen 6 maanden ontstaan, al aanwezig waren tijdens de aanschaf. Het is dan aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.
Komen de gebreken na zes maanden (maar binnen een jaar) aan het licht? Dan is het aan jou om aan te tonen dat de gebreken bij aanschaf al aanwezig waren. En dat is natuurlijk een stuk moeilijker.
Tip: communiceer zoveel mogelijk via de mail. Of vat in een mail het besprokene samen en vraag om een bevestiging. Zo voorkom je dat de verkoper later doet alsof hij van niks weet.
Dit is misschien wel een lastige. Want je hebt je auto waarschijnlijk gewoon nodig voor je werk, of om de kinderen van school te halen. En toch is dit een belangrijke.
We horen vaak van mensen, dat ze de auto ergens anders alvast hebben laten repareren. Op zich logisch. Het wordt op deze manier alleen wel heel moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak van de gebreken is.
En nog belangrijker; wie er op moet draaien voor de reparatiekosten. Grote kans dat jij dat bent, omdat het niet meer aan te tonen is dat de gebreken al aanwezig waren.
Op de meeste sites adviseren ze pas in de laatste stap om een advocaat in te schakelen. Wij adviseren je om dat eerder te doen. Je wil namelijk eerst weten of je überhaupt in je recht staat, voordat je de garage in gebreke stelt.
Helaas blijkt maar al te vaak dat je als koper aan het kortste eind trekt. En dat heeft allemaal te maken met de verwachting die je van een auto mag hebben.
Als verkoper heb je een informatieplicht, maar als koper heb je een onderzoeksplicht. In het kort komt het op het volgende neer: klopt jouw verwachting van de auto wel?
Voorbeeld: je zoekt op internet naar een bepaald model auto. Je selecteert de gewenste opties, bouwjaar en tellerstand. Je krijgt nu allemaal vergelijkbare auto’s te zien.Deze auto’s zullen ook allemaal een vergelijkbare vraagprijs hebben. Rond de 6.500 euro bijvoorbeeld. Vervolgens zie je er een voor 5.000 euro. Een prachtige aanbieding denk je.
Je besluit de auto aan te schaffen en mooi 1.500 euro te besparen. In dat geval sta je een stuk minder sterk in een eventuele zaak. Want door de lage vraagprijs, had je ook je verwachtingen moeten bijstellen.
Een lage prijs heeft over het algemeen maar één reden: er mankeert iets aan de auto. Koopjes bestaan niet.
Hebben de verborgen gebreken je 1.000 euro gekost? Dan kan het zijn dat je pech hebt gehad. Tel je immers die 1.000 euro bij de aanschafprijs op, dan ben je nog steeds goedkoper uit vergeleken met vergelijkbare auto’s.
Let op: dit is slechts een voorbeeld. De aanschafprijs is slechts één van de vele factoren die meespelen. Informeer daarom altijd naar je kansen voor jouw specifieke situatie.
Om maar met de deur in huis te vallen; de kans is erg klein dat de verkoper uiteindelijk aansprakelijk wordt gesteld.
De verkoper van een autobedrijf heeft een informatieplicht. En dat is niet zonder reden. Van een autoverkoper mag namelijk verwacht worden dat hij op de hoogte is van gebreken.
Een autoverkoper moet weten wat hij verkoopt. Bij een particulier is dat natuurlijk een lastig verhaal. De meeste particuliere verkopers hebben geen technische kennis.
Er mag dan ook niet verwacht worden dat ze de technische staat van hun auto door en door kennen. Je moet dus aan kunnen tonen dat de verkoper op de hoogte was van de gebreken.
Bijvoorbeeld doordat noodzakelijk onderhoud niet uitgevoerd is. Dit moet je dan natuurlijk wel aan kunnen. Bijvoorbeeld in samenwerking met het bedrijf waar de auto in onderhoud was.
Autocoach is de ideale manier om samen je auto te kopen! Wij helpen je bij de aanschaf. Van zoektocht tot aflevering.
Full-service
Ons meest complete pakket. We vinden de auto die bij je past en onderwerpen deze aan een aankoopkeuring. Vervolgens voeren we de onderhandelingen en stellen we het contract op met de verkoper. Ook de betaling regelen we voor je. Inruilauto? Ook die nemen we mee in de deal. We zorgen ervoor dat de auto volgens afspraak klaargemaakt wordt en leveren hem voor je deur af.
Aankoopkeuring
Auto op het oog en wil je zeker weten dat hij helemaal in orde is? Onze aankoopkeuring op locatie geeft inzicht in de technische staat van de auto.
Auto Zoeken
Je hebt een nieuwe auto nodig. Maar waar begin je met je zoektocht? En waar moet je allemaal op letten? Laat ons je nieuwe auto zoeken en voorkom frustraties en teleurstellingen.
We verdienen onszelf in de regel terug in de vorm van gemak, zekerheid, lagere aanschafprijs en hogere inruilprijs.
Eerst even contact?
Heb je vragen over onze services, of ben je benieuwd welke service passend is voor jouw situatie? Bel ons op 085 - 77 30 225 of stuur ons een bericht.
Om jou te behoeden voor een miskoop hebben we de 11 meest gemaakte fouten voor je op een rijtje gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten bij de aanschaf van een auto! Lees meer
Nick
Service
11-10-2023
Heb je een auto op het oog? Dan ben je vast benieuwd wat een kentekencheck je vertelt over je toekomstige auto. Lees meer
Robert
Specialist
30-01-2023
Wanneer je op zoek bent naar de perfecte occasion, verdwaal je al snel tussen alle verschillende occasionsites. Hieronder hebben we de verschillen en de kenmerken van 9 occasionsites voor je op een rijtje gezet. Lees meer
Robert
Specialist
13-12-2022