100% onafhankelijk
Sinds 2011
98% beveelt ons aan
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Een auto met gebreken gekocht? Dit is wat je moet doen [stappenplan]

Je hebt net voor een flink bedrag een tweedehands auto gekocht. Je hebt er helaas niet lang van kunnen genieten. Vlak na de aanschaf kwamen een aantal verborgen gebreken naar boven. Gebreken die al aanwezig waren voordat je de auto kocht. Ben je nu helemaal kansloos of is er hoop? Ik ga je nu uitleggen welke stappen je moet ondernemen om te krijgen waar je recht op hebt.

Foto van Robert

Robert
Specialist
13-06-2022

Stap 1: Neem contact op met de verkoper (garage)

Wij worden wekelijks gebeld door mensen die in dezelfde situatie zitten als jij. Ze bellen ons omdat ze willen weten wat hun rechten zijn (en dat mag natuurlijk altijd). 

Meestal doen ze dat voordat ze de verkoper hebben geïnformeerd over de mankementen. Het is echter beter om eerst contact op te nemen met de verkoper. 

Want daar heb je immers een probleem mee. Misschien is de verkoper wel bereid om de problemen voor je op te lossen, en is er niets aan de hand.

Aankoopkeuring Audi A3 380x285

Daarnaast is het wettelijk vastgesteld dat je de verkoper altijd de kans moet geven om de problemen op te lossen.

Goed, na contact te hebben gehad met de verkoper, weet je meestal wel hoe laat het is. Soms zijn ze bereid om je te helpen. Maar meestal krijg je te horen dat je pech hebt. 

Je hebt de auto immers zonder garantie gekocht. Of het gebrek valt net niet onder de garantie die je op de auto kreeg

Gebreken binnen 6 maanden

Gelukkig hebben we in Nederland zoiets als wettelijke garantie. Je hebt altijd een bepaalde vorm van garantie, wanneer je iets koopt van een bedrijf (straks meer over de aanschaf bij een particulier). 

De wet gaat er vanuit dat gebreken die binnen 6 maanden ontstaan, al aanwezig waren tijdens de aanschaf. Het is dan aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Komen de gebreken na zes maanden (maar binnen een jaar) aan het licht? Dan is het aan jou om aan te tonen dat de gebreken bij aanschaf al aanwezig waren. En dat is natuurlijk een stuk moeilijker. 

Tip: communiceer zoveel mogelijk via de mail. Of vat in een mail het besprokene samen en vraag om een bevestiging. Zo voorkom je dat de verkoper later doet alsof hij van niks weet. 

Stap 2: Wacht met het laten repareren van je auto

Dit is misschien wel een lastige. Want je hebt je auto waarschijnlijk gewoon nodig voor je werk, of om de kinderen van school te halen. En toch is dit een belangrijke. 

We horen vaak van mensen, dat ze de auto ergens anders alvast hebben laten repareren. Op zich logisch. Het wordt op deze manier alleen wel heel moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak van de gebreken is. 

Auto Met Schadeverleden Ziet Er Op Afstand Uitstekend Uit 527x296 1

En nog belangrijker; wie er op moet draaien voor de reparatiekosten. Grote kans dat jij dat bent, omdat het niet meer aan te tonen is dat de gebreken al aanwezig waren.

Stap 3: Informeer bij een advocaat

Op de meeste sites adviseren ze pas in de laatste stap om een advocaat in te schakelen. Wij adviseren je om dat eerder te doen. Je wil namelijk eerst weten of je überhaupt in je recht staat, voordat je de garage in gebreke stelt. 

Was jouw verwachting van de auto juist?

Helaas blijkt maar al te vaak dat je als koper aan het kortste eind trekt. En dat heeft allemaal te maken met de verwachting die je van een auto mag hebben.

Als verkoper heb je een informatieplicht, maar als koper heb je een onderzoeksplicht. In het kort komt het op het volgende neer: klopt jouw verwachting van de auto wel?

Voorbeeld: je zoekt op internet naar een bepaald model auto. Je selecteert de gewenste opties, bouwjaar en tellerstand. Je krijgt nu allemaal vergelijkbare auto’s te zien.Deze auto’s zullen ook allemaal een vergelijkbare vraagprijs hebben. Rond de 6.500 euro bijvoorbeeld. Vervolgens zie je er een voor 5.000 euro. Een prachtige aanbieding denk je. 

Verborgen Gebreken Auto 501x420

Je besluit de auto aan te schaffen en mooi 1.500 euro te besparen. In dat geval sta je een stuk minder sterk in een eventuele zaak. Want door de lage vraagprijs, had je ook je verwachtingen moeten bijstellen. 

Een lage prijs heeft over het algemeen maar één reden: er mankeert iets aan de auto. Koopjes bestaan niet. 

Hebben de verborgen gebreken je 1.000 euro gekost? Dan kan het zijn dat je pech hebt gehad. Tel je immers die 1.000 euro bij de aanschafprijs op, dan ben je nog steeds goedkoper uit vergeleken met vergelijkbare auto’s. 

Let op: dit is slechts een voorbeeld. De aanschafprijs is slechts één van de vele factoren die meespelen. Informeer daarom altijd naar je kansen voor jouw specifieke situatie. 

Maar hoe zit het dan als ik de auto van een particulier heb gekocht?

Om maar met de deur in huis te vallen; de kans is erg klein dat de verkoper uiteindelijk aansprakelijk wordt gesteld. 

De verkoper van een autobedrijf heeft een informatieplicht. En dat is niet zonder reden. Van een autoverkoper mag namelijk verwacht worden dat hij op de hoogte is van gebreken.

Een autoverkoper moet weten wat hij verkoopt. Bij een particulier is dat natuurlijk een lastig verhaal. De meeste particuliere verkopers hebben geen technische kennis.

Er mag dan ook niet verwacht worden dat ze de technische staat van hun auto door en door kennen. Je moet dus aan kunnen tonen dat de verkoper op de hoogte was van de gebreken.

Onderhoudshistorie Compleet 600x200

Bijvoorbeeld doordat noodzakelijk onderhoud niet uitgevoerd is. Dit moet je dan natuurlijk wel aan kunnen. Bijvoorbeeld in samenwerking met het bedrijf waar de auto in onderhoud was. 

Overweeg je om een occasion te kopen? Kies voor Full-service kopen van Autocoach

Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.

Ontdek full-service kopen      Bel ons op 072-2019000


Heb je vragen of wil je even sparren? 

Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.

Telefoon: 072 - 201 9000

Email: service@autocoach.nl

WhatsApp: https://wa.me/31857730225

Lees dit ook eens

Foto bij 'Wat is een Automakelaar? Een complete gids'

Wat is een Automakelaar? Een complete gids

Wat is een automakelaar precies, en hoe kan deze expert je helpen bij het navigeren door de complexiteit van de automarkt? Wij leggen het je uit in deze complete gids. Lees meer

Foto van Bas

Bas
Service
26-02-2024

Foto bij 'De 11 meest gemaakte fouten bij de aanschaf van een occasion'

De 11 meest gemaakte fouten bij de aanschaf van een occasion

Om jou te behoeden voor een miskoop hebben we de 11 meest gemaakte fouten voor je op een rijtje gezet. Zo weet je precies waar je op moet letten bij de aanschaf van een auto en wat je eraan kunt doen! Lees meer

Foto van Nick

Nick
Service
11-10-2023

Foto bij 'Online kentekenchecks: hoe nuttig zijn ze nou echt?'

Online kentekenchecks: hoe nuttig zijn ze nou echt?

Heb je een auto op het oog? Dan ben je vast benieuwd wat een kentekencheck je vertelt over je toekomstige auto. Lees meer

Foto van Robert

Robert
Specialist
30-01-2023