Je hebt net voor een flink bedrag een tweedehands auto gekocht. Je hebt er helaas niet lang van kunnen genieten. Vlak na de aanschaf kwamen een aantal verborgen gebreken naar boven. Gebreken die al aanwezig waren voordat je de auto kocht. Ben je nu helemaal kansloos of is er hoop? Ik ga je nu uitleggen welke stappen je moet ondernemen om te krijgen waar je recht op hebt.
Robert
Specialist
02-04-2024
Tip: Bij Autocoach kunnen we al het werk uit handen nemen en ben je zeker van deskundig toezicht op de kwaliteit en het proces. Zo minimaliseer je de kans op een miskoop, weet je zeker dat de garantie goed is geregeld en staat ons team voor je klaar als er toch iets mis is na de aanschaf.
Wij worden wekelijks gebeld door mensen die in dezelfde situatie zitten als jij. Ze bellen ons omdat ze willen weten wat hun rechten zijn (en dat mag natuurlijk altijd).
Meestal doen ze dat voordat ze de verkoper hebben geïnformeerd over de mankementen. Het is echter beter om eerst contact op te nemen met de verkoper.
Want daar heb je immers een probleem mee. Misschien is de verkoper wel bereid om de problemen voor je op te lossen, en is er niets aan de hand.
Daarnaast is het wettelijk vastgesteld dat je de verkoper altijd de kans moet geven om de problemen op te lossen.
Goed, na contact te hebben gehad met de verkoper, weet je meestal wel hoe laat het is. Soms zijn ze bereid om je te helpen. Maar meestal krijg je te horen dat je pech hebt.
Je hebt de auto immers zonder garantie gekocht. Of het gebrek valt net niet onder de garantie die je op de auto kreeg.
Gelukkig hebben we in Nederland zoiets als wettelijke garantie. Je hebt altijd een bepaalde vorm van garantie, wanneer je iets koopt van een bedrijf (straks meer over de aanschaf bij een particulier).
De wet gaat er vanuit dat gebreken die binnen 6 maanden ontstaan, al aanwezig waren tijdens de aanschaf. Het is dan aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.
Komen de gebreken na zes maanden (maar binnen een jaar) aan het licht? Dan is het aan jou om aan te tonen dat de gebreken bij aanschaf al aanwezig waren. En dat is natuurlijk een stuk moeilijker.
Tip: communiceer zoveel mogelijk via de mail. Of vat in een mail het besprokene samen en vraag om een bevestiging. Zo voorkom je dat de verkoper later doet alsof hij van niks weet.
Dit is misschien wel een lastige. Want je hebt je auto waarschijnlijk gewoon nodig voor je werk, of om de kinderen van school te halen. En toch is dit een belangrijke.
We horen vaak van mensen, dat ze de auto ergens anders alvast hebben laten repareren. Op zich logisch. Het wordt op deze manier alleen wel heel moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak van de gebreken is.
En nog belangrijker; wie er op moet draaien voor de reparatiekosten. Grote kans dat jij dat bent, omdat het niet meer aan te tonen is dat de gebreken al aanwezig waren.
Op de meeste sites adviseren ze pas in de laatste stap om een advocaat in te schakelen. Wij adviseren je om dat eerder te doen. Je wil namelijk eerst weten of je überhaupt in je recht staat, voordat je de garage in gebreke stelt.
Helaas blijkt maar al te vaak dat je als koper aan het kortste eind trekt. En dat heeft allemaal te maken met de verwachting die je van een auto mag hebben.
Als verkoper heb je een informatieplicht, maar als koper heb je een onderzoeksplicht. In het kort komt het op het volgende neer: klopt jouw verwachting van de auto wel?
Voorbeeld: je zoekt op internet naar een bepaald model auto. Je selecteert de gewenste opties, bouwjaar en tellerstand. Je krijgt nu allemaal vergelijkbare auto’s te zien.Deze auto’s zullen ook allemaal een vergelijkbare vraagprijs hebben. Rond de 6.500 euro bijvoorbeeld. Vervolgens zie je er een voor 5.000 euro. Een prachtige aanbieding denk je.
Je besluit de auto aan te schaffen en mooi 1.500 euro te besparen. In dat geval sta je een stuk minder sterk in een eventuele zaak. Want door de lage vraagprijs, had je ook je verwachtingen moeten bijstellen.
Een lage prijs heeft over het algemeen maar één reden: er mankeert iets aan de auto. Koopjes bestaan niet.
Hebben de verborgen gebreken je 1.000 euro gekost? Dan kan het zijn dat je pech hebt gehad. Tel je immers die 1.000 euro bij de aanschafprijs op, dan ben je nog steeds goedkoper uit vergeleken met vergelijkbare auto’s.
Let op: dit is slechts een voorbeeld. De aanschafprijs is slechts één van de vele factoren die meespelen. Informeer daarom altijd naar je kansen voor jouw specifieke situatie.
Om maar met de deur in huis te vallen; de kans is erg klein dat de verkoper uiteindelijk aansprakelijk wordt gesteld.
De verkoper van een autobedrijf heeft een informatieplicht. En dat is niet zonder reden. Van een autoverkoper mag namelijk verwacht worden dat hij op de hoogte is van gebreken.
Een autoverkoper moet weten wat hij verkoopt. Bij een particulier is dat natuurlijk een lastig verhaal. De meeste particuliere verkopers hebben geen technische kennis.
Er mag dan ook niet verwacht worden dat ze de technische staat van hun auto door en door kennen. Je moet dus aan kunnen tonen dat de verkoper op de hoogte was van de gebreken.
Bijvoorbeeld doordat noodzakelijk onderhoud niet uitgevoerd is. Dit moet je dan natuurlijk wel aan kunnen. Bijvoorbeeld in samenwerking met het bedrijf waar de auto in onderhoud was.
Autocoach is al jarenlang gespecialiseerd in het ontzorgen van autokopers bij de aanschaf van hun occasion. Benieuwd hoe full-service kopen werkt? Ga dan naar de onderstaande pagina of bel ons voor meer informatie.
Ontdek full-service kopen Bel ons op 072-2019000
Wij zijn van maandag t/m vrijdag 09:00-17:30 uur en op zaterdag van 09:30-15:30 bereikbaar via de telefoon en WhatsApp. Maar je kan ons altijd een mail sturen.
Telefoon: 072 - 201 9000
Email: service@autocoach.nl
WhatsApp: https://wa.me/31857730225
Ben je op zoek naar een betrouwbare tweedehands auto zonder eindeloos langs dealers te hoeven gaan? Dan is online occasion kopen de oplossing voor jou! In deze gids nemen we je mee door alles wat je moet weten over het gemakkelijk en veilig aanschaffen van je volgende auto via internet. Lees meer
Bas
Service
10-07-2024
Wanneer je op zoek gaat naar een tweedehands auto, dan heb je misschien een bepaald bedrag in gedachten wat je wilt of kunt besteden. Met andere woorden, je hebt een budget. In dit blog helpen we je bij het bepalen van een reƫel budget voor jouw auto. Zo voorkom je dat je meer geld uitgeeft dan je wilt. Of dat je voor onaangename verrassingen komt te staan! Lees meer
Ernst
Service
02-06-2024
Ben je op zoek naar een tweedehands auto? Wil je weten waar je op moet letten wanneer je een tweedehands auto koopt? Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt zeker voor de aanschaf van een tweedehands auto. In dit uitgebreide blog vind je een exclusief stappenplan. We lopen samen met jou door een aantal stappen heen die van belang zijn om de juiste keuzes te maken. Lees meer
Robert
Specialist
29-05-2024